SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia literatury polskiej: literatura Młodej Polski i XX-lecia międzywojennego |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FiP-HLP-C-1/7-K-S14_genAUMAG |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Konwersatorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie |
Zapoznanie ze specyfiką światopoglądowo-artystyczną epoki Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego, rolą obu epok w historii literatury, wielogatunkowością i wielostylowością tekstów literackich, z najważniejszymi trendami i nurtami zarówno awangardowo-nowatorskimi, jak i tradycyjnymi – stąd przegląd i analiza najwybitniejszych utworów obu epok, reprezentujących różne rodzaje i gatunki literackie, różną tematykę i problematykę, choć z dominantą aspektu metafizycznego i artystowskiego.
Zaliczenie poprzedniego kursu z historii literatury polskiej.
Periodyzacja epok, kwestia nazewnictwa, geografii życia literackiego i instytucji kulturalnych. Rola pokoleń literackich. Ranga programów i manifestów, grup literackich i czasopiśmiennictwa. Światopoglądowo-filozoficzne fundamenty rozwojowe Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego. Stosunek do sztuki, artysty, cyganerii artystycznej, korespondencji sztuk. Charakterystyka poezji, prozy, dramatu i teatru oraz krytyki literackiej w obu epokach.
Tematyka wykładów:
Tematyka zajęć:
Wykład – wykład informacyjny.
Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym i ze źródłem ikonograficznym, prezentacja dłuższej wypowiedzi uprzednio przygotowanej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, głos w dyskusji, prezentacja dłuższej wypowiedzi, zdanie egzaminu sprawdzającego opanowanie wiedzy.
Hutnikiewicz A., Młoda Polska, Warszawa 1992.
Kaniewska B., Legeżyńska A., Śliwiński P., Literatura polska XX wieku, Poznań 2005.
Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000.
Nasiłowska A., Trzydziestolecie 1914-1944, Warszawa 1995.
Podraza-Kwiatkowska M., Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992.
Tomkowski J., Młoda Polska, Warszawa 2001.
Zawada A., Dwudziestolecie literackie, Wrocław 1995.
Głowiński M., Powieść młodopolska, Kraków 1997.
Hutnikiewicz A., Od czystej formy do literatury faktu. Główne teorie i programy literackie, Warszawa 1988.
Literatura polska. Młoda Polska, red. J. Kulczycka-Saloni i in., Warszawa 1991.
Makowiecki A. Z., Młodopolski portret artysty, Warszawa 1971.
Miłosz C., Wyprawa w Dwudziestolecie, Kraków 1999.
Modernistyczne źródła dwudziestowieczności, red. M. Dąbrowski, A. Z. Makowiecki, Warszawa 2003.
Podraza-Kwiatkowska M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.
Programy i dyskusje literackie Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Wrocław 1977.
Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Warszawa 1992.
Stulecie Młodej Polski, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1995.
brak
Zmodyfikowane przez dr Joanna Wawryk (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 23:45)