SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia literatury polskiej: literatura Młodej Polski i XX-lecia międzywojennego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia literatury polskiej: literatura Młodej Polski i XX-lecia międzywojennego
Kod przedmiotu 09.2-WH-FiP-HLP-C-1/7-K-S14_genAUMAG
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. zw. dr hab. Anna Szóstak
  • dr Joanna Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Konwersatorium 45 3 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie ze specyfiką światopoglądowo-artystyczną epoki Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego, rolą obu epok w historii literatury, wielogatunkowością i wielostylowością tekstów literackich, z najważniejszymi trendami i nurtami zarówno awangardowo-nowatorskimi, jak i tradycyjnymi – stąd przegląd i analiza najwybitniejszych utworów obu epok, reprezentujących różne rodzaje i gatunki literackie, różną tematykę i problematykę, choć z dominantą aspektu metafizycznego i artystowskiego.

Wymagania wstępne

Zaliczenie poprzedniego kursu z historii literatury polskiej.

Zakres tematyczny

Periodyzacja epok, kwestia nazewnictwa, geografii życia literackiego i instytucji kulturalnych. Rola pokoleń literackich. Ranga programów i manifestów, grup literackich i czasopiśmiennictwa. Światopoglądowo-filozoficzne fundamenty rozwojowe Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego. Stosunek do sztuki, artysty, cyganerii artystycznej, korespondencji sztuk. Charakterystyka poezji, prozy, dramatu i teatru oraz krytyki literackiej w obu epokach.

Tematyka wykładów:

  1. Przełom antypozytywistyczny, programy młodych i polemiki literackie.
  2. Ferment artystyczny. Główne motywy i wątki sztuki modernizmu.
  3. Narodziny Młodej Polski. Młodopolskie fascynacje i źródła inspiracji.
  4. Geneza i charakter liryki młodopolskiej.
  5. Młodopolskie „-izmy” (symbolizm, ekspresjonizm, klasycyzm, franciszkanizm, naturalizm).
  6. Dramat okresu Młodej Polski.
  7. Przemiany w prozie.
  8. Dwudziestolecie międzywojenne – kontekst historyczny (literatura a rzeczywistość).
  9. Najważniejsze ugrupowania poetyckie okresu międzywojennego i ich programy.
  10. Kawiarnie i kabarety.
  11. Główne nurty prozy międzywojennej.
  12. Dramat okresu międzywojnia – najważniejsze odmiany i zjawiska.

Tematyka zajęć:

  1. Dekadentyzm w poezji Stanisława Koraba Brzozowskiego.
  2. Główne motywy tematyczne w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera.
  3. Poezja Jana Kasprowicza.
  4. Dramaturgia Stanisława Wyspiańskiego (np. Wesele, Noc listopadowa).
  5. Młodopolska powieść artystowska/eksperymentalna (np. Próchno Wacława Berenta, Pałuba Karola Irzykowskiego).
  6. Problematyka filozoficzna i światopoglądowa wierszy Bolesława Leśmiana.
  7. Julian Tuwim – czołowy przedstawiciel Skamandra.
  8. Futuryzm polski – twórczość Brunona Jasieńskiego.
  9. Awangarda Krakowska – model liryki Juliana Przybosia.
  10. Józef Czechowicz – poeta katastrofista.
  11. Cudzoziemka Marii Kuncewiczowej jako powieść psychologiczna.
  12. Kreacjonizm w Sklepach cynamonowych i Sanatorium pod Klepsydrą Brunona Schulza (wybrane teksty).
  13. Międzywojenna twórczość Witolda Gombrowicza (np. Ferdydurke, Iwona, księżniczka Burgunda).
  14. Dramaturgia Stanisława Ignacego Witkiewicza (np. Szewcy, W małym dworku).
  15. Przemiany w poezji Leopolda Staffa (etap młodopolski i międzywojenny).

Metody kształcenia

Wykład – wykład informacyjny.

Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym i ze źródłem ikonograficznym, prezentacja dłuższej wypowiedzi uprzednio przygotowanej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach, głos w dyskusji, prezentacja dłuższej wypowiedzi, zdanie egzaminu sprawdzającego opanowanie wiedzy.

Literatura podstawowa

Hutnikiewicz A., Młoda Polska, Warszawa 1992.

Kaniewska B., Legeżyńska A., Śliwiński P., Literatura polska XX wieku, Poznań 2005.

Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000.

Nasiłowska A., Trzydziestolecie 1914-1944, Warszawa 1995.

Podraza-Kwiatkowska M., Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992.

Tomkowski J., Młoda Polska, Warszawa 2001.

Zawada A., Dwudziestolecie literackie, Wrocław 1995.

Literatura uzupełniająca

Głowiński M., Powieść młodopolska, Kraków 1997.

Hutnikiewicz A., Od czystej formy do literatury faktu. Główne teorie i programy literackie, Warszawa 1988.

Literatura polska. Młoda Polska, red. J. Kulczycka-Saloni i in., Warszawa 1991.

Makowiecki A. Z., Młodopolski portret artysty, Warszawa 1971.

Miłosz C., Wyprawa w Dwudziestolecie, Kraków 1999.

Modernistyczne źródła dwudziestowieczności, red. M. Dąbrowski, A. Z. Makowiecki, Warszawa 2003.

Podraza-Kwiatkowska M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.

Programy i dyskusje literackie Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Wrocław 1977.

Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Warszawa 1992.

Stulecie Młodej Polski, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1995.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Joanna Wawryk (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 23:45)