SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja glosu i kultura języka |
Kod przedmiotu | 05.9-WH-FiPlP-EGKJ-L-S12_genX4V7U |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
W zakresie wiedzy student zna podstawowe zasady poprawnej wymowy, style komunikacji i bariery komunikacyjne, zna i rozumie potrzebę stosowania podstawowych warunków higieny głosu, zna podstawowe środki stylistyczne i retoryczne. Zna podstawowe kryteria poprawności językowej.
W zakresie umiejętności student potrafi przygotować krótką wypowiedź z zachowaniem podstawowych zasad poprawnej emisji głosu i kultury języka, potrafi wypowiadać się na przygotowany temat przed średniej wielkości publicznością.
W zakresie kompetencji student rozumie kształcenie poprawnej emisji głosu jako stały proces i jest świadomy potrzeby ciągłego rozwijania i kształcenia umiejętności sprawnego oraz poprawnego komunikowania się. Student umie dostrzec błędy w wypowiedzi ustnej i szuka sposobów ich poprawy.
brak
Cechy prawidłowej emisji głosu: postawa, fonacja, oddychanie, rezonatory, rejestry, artykulacja. Głos a postawa psychofizyczna. Higiena głosu a higiena życia i środowisko zewnętrzne. Patologia głosu. Narządy mowy i słuchu w procesie komunikacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Style komunikowania się. Bariery komunikacyjne (zwłaszcza w sytuacji szkolnej). Intencjonalność wypowiedzi a prozodyczne elementy polszczyzny. Kultura języka i podstawowe kryteria poprawności językowej, główne zasady ortofonii.
dyskusja, studium przypadków, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia z zakresu dykcji, praca z tekstem, recytacja, przygotowywanie wypowiedzi publicznych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena aktywności, ocena przygotowania do zajęć, ocena prezentacji wypowiedzi na zadany temat, ocena zawartości, formy i sposobu przedstawienia wystąpienia końcowego.
Ciesielska-Zajdel B., Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa 2012.
Grzesiak J., Rozboje sceniczne, Gliwice 2020.
Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2000.
Łastik A., Poznaj swój głos..., Warszawa 2002.
Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2005.
Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015.
Tarasiewicz-Ciesielska B., Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do emisji głosu, Kraków 2003.
Tkaczyk L., Komunikacja niewerbalna, Opole 1997.
Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997.
Zaleska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.
Ostaszewska D., J. Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000
Schirner M., Techniki oddychania, Katowice 2003.
Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000.
Śliwińska-Kowalska M., Głos narzędziem pracy, Łódź 1999.
Załazińska A., Rusinek M., Retoryka codzienna, Warszawa 2010.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 17-05-2021 18:47)