Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami nowoczesnego nauczania i wychowania.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Potrzeby emocjonalne i rozwojowe dzieci i młodzieży w kontekście uczenia się i wychowania.
Bariery i trudności uczniów oraz rozwój uzdolnień i zainteresowań: umiejętność ich rozpoznawania i identyfikowania przez nauczyciela.
Specyfika rozwoju wybranych funkcji psychicznych w poszczególnych okresach rozwojowych i jej znaczenie dla procesu edukacji.
Nauczanie jako proces dwustronny: relacja uczeń - nauczyciel, skuteczne strategie komunikowania się, radzenie sobie z konfliktami, zarządzanie klasą, dyscyplina i pokonywanie trudności organizacyjnych.
Organizowanie procesu uczenia się: wspieranie pamięci, utrzymanie uwagi, pomoc uczniom w radzeniu sobie z emocjami, motywowanie.
Osobowość i rozwój osobisty nauczyciela w pracy zawodowej: identyfikacja własnych zasobów i ograniczeń, skuteczne techniki radzenia sobie ze stresem, rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych, w tym posiadanie dobrze rozwiniętego i rozbudowanego obrazu siebie, zdolność rozumienia siebie;umiejętność opanowania potrzeb wewnętrznych bez konfliktów; posiadanie bezpieczeństwa emocjonalnego; funkcjonowanie z dozą optymizmu, posiadanie naturalnego entuzjazmu; zdolność obiektywizacji samego siebie – umiejętność widzenia siebie w kategoriach zewnętrznych, poczucie humoru; elastyczność i otwartość na zmiany; świadome zarządzanie swoimi relacjami,wytrwałość i cierpliwość, umiejętność motywowania samego siebie i bliskich do osiągania zamierzonych celów, znajomość własnych emocji, myśli i panowanie nad nimi, znajomość emocji innych osób i umiejętność radzenia sobie z emocjami innych, odpowiedzialność i samodyscyplina oraz pewność siebie i poczucie własnej skuteczności.
Metody kształcenia
Warsztat psychologiczny: mini wykład, praca w grupach, analiza przypadku, analiza sytuacji szkolnych, aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach i zadaniach, burza mózgu, dyskusja, techniki odgrywania ról.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywny udział w zajęciach i/lub przygotowanie projektu edukacyjnego.
Literatura podstawowa
Liberska H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowawcza. Warszawa:PWN
Petty G. (2017). Nowoczesne nauczanie. Gdańsk: GWP
Fontana D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Zysk i S-ka.
Literatura uzupełniająca
Podawana na bieżaco przez prowadzącego.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 17-05-2021 14:08)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.