SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty psychologiczne zintegrowane z realizacja praktyk - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty psychologiczne zintegrowane z realizacja praktyk
Kod przedmiotu 14.4-WP-FiPlP-WPZzRP-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami nowoczesnego nauczania i wychowania. 

Wymagania wstępne

brak 

Zakres tematyczny

  1. Potrzeby emocjonalne i rozwojowe dzieci i młodzieży w kontekście uczenia się i wychowania.
  2. Bariery i trudności uczniów oraz rozwój uzdolnień i zainteresowań: umiejętność ich rozpoznawania i  identyfikowania przez nauczyciela.  
  3. Specyfika rozwoju wybranych funkcji psychicznych w poszczególnych okresach rozwojowych i jej znaczenie dla procesu edukacji.
  4. Nauczanie jako proces dwustronny: relacja uczeń - nauczyciel, skuteczne strategie komunikowania się, radzenie sobie  z konfliktami, zarządzanie klasą, dyscyplina i pokonywanie trudności organizacyjnych.
  5. Organizowanie procesu uczenia się: wspieranie pamięci, utrzymanie uwagi, pomoc uczniom w radzeniu sobie z emocjami, motywowanie.
  6. Osobowość i rozwój osobisty nauczyciela w pracy zawodowej: identyfikacja własnych zasobów i ograniczeń, skuteczne techniki radzenia sobie ze stresem, rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych, w tym posiadanie dobrze rozwiniętego i rozbudowanego obrazu siebie, zdolność rozumienia siebie;umiejętność opanowania potrzeb wewnętrznych bez konfliktów; posiadanie bezpieczeństwa emocjonalnego; funkcjonowanie z dozą optymizmu, posiadanie naturalnego entuzjazmu; zdolność obiektywizacji samego siebie – umiejętność widzenia siebie w kategoriach zewnętrznych, poczucie humoru; elastyczność i otwartość na zmiany;  świadome zarządzanie swoimi relacjami,wytrwałość i cierpliwość, umiejętność motywowania samego siebie i bliskich do osiągania zamierzonych celów, znajomość własnych emocji, myśli i panowanie nad nimi, znajomość emocji innych osób i umiejętność radzenia sobie z emocjami innych, odpowiedzialność i samodyscyplina oraz pewność siebie i poczucie własnej skuteczności. 

Metody kształcenia

Warsztat psychologiczny: mini wykład, praca w grupach, analiza przypadku, analiza sytuacji szkolnych, aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach i zadaniach, burza mózgu, dyskusja, techniki odgrywania ról. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach i/lub przygotowanie projektu edukacyjnego.

Literatura podstawowa

Liberska H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowawcza. Warszawa:PWN 

Petty G. (2017). Nowoczesne nauczanie. Gdańsk: GWP

Fontana D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Zysk i S-ka. 

Literatura uzupełniająca

Podawana na bieżaco przez prowadzącego. 

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 17-05-2021 14:08)