SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty dydaktyczne zintegrowane z realizacją praktyk - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty dydaktyczne zintegrowane z realizacją praktyk
Kod przedmiotu 05.1-WH-FiPlP-WDZzRP-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Leszek Jazownik, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem  realizacji przedmiotu jest:

  • gromadzenie przez studenta doświadczeń związanych z pracą dydaktyczną i wychowawczą nauczyciela języka polskiego;
  • konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki literatury i języka polskiego z rzeczywistością edukacyjną;
  • doskonalenie warsztatu dydaktycznego młodego nauczyciela;
  • poznawanie najnowszych nurtów w metodyki.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Podstawowe kryteria oceny lekcji.
  2. Obserwacja lekcji i ich ocena.
  3. Protokołowanie lekcji.
  4. Analiza samodzielnie przygotowywanych konspektów lekcji.
  5. Prowadzenie lekcji na podstawie samodzielnie opracowywanych  scenariuszy.
  6. Przygotowywanie pomocy dydaktycznych i ocena funkcjonalności ich wykorzystania.
  7. Wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej.
  8. Analiza działań wychowawczych realizowanych w toku pracy dydaktycznej.
  9. Analiza  procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie.
  10. Dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  11. Diagnoza wiedzy i umiejętności uczniów.

 

Metody kształcenia

  • obserwacja lekcji;
  • opracowanie protokółów i konspektów zajęć dydaktycznych;
  • ćwiczenia praktyczne;
  • dyskusja; 
  • planowanie, omawianie i ocenianie zajęć prowadzonych samodzielnie oraz realizowanych  przez inne osoby;
  • przygotowywanie materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem TIK

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Opracowanie protokołów obserwacji lekcji.

Opracowanie konspektów i przeprowadzenie na ich podstawie lekcji języka polskiego.

Przygotowanie własnych materiałów dydaktycznych (gry, testy, zadania).

Aktywny udział w zajęciach.

Literatura podstawowa

Bereziński F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów dla nauczycieli, Kraków 2011.

Blakemore  S., J., Wynaleźć siebie. Sekretne życie mózgu nastolatka, Wydawnictwo Mamania 2019.

Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa 2020.

Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011.

Nowoczesne media w przestrzeniach edukacyjnych, pod red. W. Czerski, R. Wawer, Lublin 2015.

Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się, Warszawa 2019.

Oprawa metodyczna do podręczników (rozkład materiału).  

Podręczniki i ćwiczenia do nauczania języka polskiego w klasach IV-VIII (WSIP, GWO).

Podstawa programowa nauczania języka polskiego w klasach IV-VIII.

Przewodnik nauczyciela, kl. IV-VIII, WSIP.

Robinson K., Kreatywne szkoły, Element 2015.

Tokarz T., Szkoła ma być dla ucznia, Ridero IT Solution 2020.

Zeszyty lekturowe, kl. IV-VIII, WSIP.

Żylińska M., A co za to dostanę, Edukatorium 2021.

Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Edukatorium 2013.

Literatura uzupełniająca

Biel A., Trening kreatywności, Warszawa 2015.

Cheshire S., Jak zostać pisarzem, Warszawa 2017.

Witek R., Hałuch M., Tresura pióra, Warszawa 2017.

Wybrane artykuły z „Polonistyka. Czasopismo dla nauczycieli” (od roku 2015).

Żylińska M., Życie to nie wyścigi, Edukatorium 2019.

Uwagi

Aplikacje i programy:

  • Wordwall
  • Canva
  • Quizizz
  • Narzędzia środowiska google (formularze, dokument współdzielony, jamboard)

 


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 17-05-2021 18:50)