SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Nauki pomocnicze literaturoznawstwa i językoznawstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Nauki pomocnicze literaturoznawstwa i językoznawstwa
Kod przedmiotu 09.5--FiPlP-NPLiJ-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma przybliżyć zasady tworzenia baz bibliograficznych i dokumentacyjnych właściwych dla badań literaturoznawczych i językoznawczych. Mają temu służyć m.in. omówienie różnych typów dokumentów (piśmiennych i niepiśmiennych) i bibliografii (tradycyjnych i cyfrowych) oraz sporządzenie spisu bibliograficznego (praca indywidualna) na temat omówiony z prowadzącym zajęcia.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Pojęcia „dokument” i „książka” (tu m.in. morfologia książki, typologia dokumentów).
  2. Bibliografia i jej rodzaje (podział bibliografii ze względu na zakres, zasięg, metodę opracowania i rodzaj opisu).
  3. Opis bibliograficzny i przypisy (tu m.in. rodzaje i zawartość opisów).
  4. Ćwiczenia w posługiwaniu się różnego typu bibliografiami: bibliografie tradycyjne (drukowane) i cyfrowe źródła informacji (bibliograficzne bazy danych i bibliografie dostępne online).
  5. Encyklopedie, monografie, leksykony, słowniki jako źródło informacji (tu m.in. korpusy i językowe bazy danych typu Narodowy Korpus Języka Polskiego w wersji Pelcra, Narodowy Korpus Języka Polskiego w wersji IPI PAN).
  6. Tworzenie spisu bibliograficznego na wybrany temat.

Metody kształcenia

Metoda wykładowa, metoda obserwacji, metoda działalności praktycznej (indywidualnej i grupowej); heureza (pokonywanie barier i różnego rodzaju ograniczeń w toku debat i wspólnego namysłu).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność i aktywny udział w zajęciach, przedstawienie pracy semestralnej (zestawienia bibliograficznego na temat ustalony z prowadzącym zajęcia), zaliczenie kolokwium.

Literatura podstawowa

Antczak M., Nowacka A., Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa, Warszawa 2009.

Bibliografia. Teoria. Praktyka. Dydaktyka, red. J. Woźniak, M. Ochmański, Warszawa 2009.

Biblioteki cyfrowe, red. M. Janiak, M. Krakowska i M. Próchnicka, Warszawa 2012.

Czachowska J., Loth R., Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977.

Kondek S. A., Zagadnienia wydawnicze i księgarskie. Skrypt, Warszawa 2010.

Nauka o informacji w okresie zmian, red. B. Sosińska-Kalaty, E. Chuchro, Warszawa 2012.

Pacek J., Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym, Warszawa 2010.

Wybór materiałów cyfrowych (internetowych) oraz opracowań normalizacyjnych i standaryzacyjnych (polskich norm obowiązujących w zbiorach informacji o dokumentach).

Literatura uzupełniająca

Wg bieżących potrzeb.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 17-05-2021 12:33)