SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka literatury i języka polskiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FiPlP-DLJP-2-W-S14_genBF8BV |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkole ponadpodstawowej, a w szczególności wyposażenie ich w umiejętności:
Uzyskanie zaliczenia zajęć z dydaktyki realizowanych w III semestrze.
Wykład
Ćwiczenia
Wykład, prezentacja, analiza konspektów, analiza dokumentacji oświatowej, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Opanowanie wiedzy teoretycznej, zaliczenie zadanych konspektów oraz zdanie egzaminu.
Bortnowski S., Historia czy literatura? (podręcznikowy rekonesans), "Język Polski w Liceum" 2002, nr 2, s. 48-57.
Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. Stefan Bednarek, Wrocław 1999.
Janus-Sitarz A, Komu potrzebne jest ocenianie? Wokół ewaluacji osiągnięć ucznia, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004, s. 241-261.
Jazownik L., Godziny polskiego jako szkoła polskości, [w:] idem, W kręgu historii i teorii edukacji polonistycznej. Studia i szkice, Zielona Góra-Warszawa 2011, s. 217-237.
Jazownik L., Objaśnianie słów i rzeczy, [w:] idem, W kręgu historii i teorii edukacji polonistycznej. Studia i szkice, Zielona Góra-Warszawa 2011, s. 331-349.
Jazownik L., Uczeń w roli historyka literatury, krytyka literackiego i »zwykłego« czytelnika", [w:] K. Biedrzycki i A. JanusSitarz (red.), Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, Kraków 2012, s. 97-106.
Jazownik L., Uwagi o nauce wartościowania i oceny dzieła literackiego, [w:] idem,W kręgu historii i teorii edukacji polonistycznej. Studia i szkice, Zielona Góra-Warszawa 2011, s. 286-308.
Jedliński R., Gatunki publicystyczne w szkole średniej, Warszawa 1984.
Kaniewski J., Koncepcja egzaminu maturalnego a kształcenie polonistyczne: konstrukcja tematów i kryteria oceniania prac pisemnych na tzw. nowej maturze, Poznań 2007.
Kram J., Nauczanie ortografii i interpunkcji w szkole średniej, Warszawa 1991.
Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać: od myśli do tekstu, Warszawa 2010.
Madejowa M., Zasady sprawdzania wypracowania szkolnego, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Marzec A., Rzęsikowski S., Edukacja teatralna, filmowa i radiowa na lekcjach języka polskiego, Kielce 1994.arkiewicz H., Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984.
Nagajowa M.,Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.
Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1987.
Półturzyccy M.J., Muzea literackie w nauczaniu języka polskiego, Warszawa 1978.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005.
Stodolna-Rybczyńska A., Lekcje polskiego w muzeum, Wrocław 2001.
Ślósarz A., Media w służbie polonisty, Kraków 2008.
Uryga Z., Biografia czy biografistyka?, [w:] idem, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Kraków-Warszawa 1996, s. 194-202.
Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008.
Żłobicki W., Ukryty program w edukacji: między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.
Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.
Jazownik L., Jak pytać o dzieło literackie w szkole?, Zielona Góra 1999.
Jazownik L, Teoria literatury a wizje edukacji literackiej, Zielona Góra 2003.
Marzec A., Rzęsikowski S., Edukacja teatralna, filmowa i radiowa na lekcjach języka polskiego, Kielce 1994.
Ślósarz A., Media w służbie polonisty, Kraków 2008.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr hab. Leszek Jazownik, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 15:22)