SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pozyskiwanie i opracowanie informacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pozyskiwanie i opracowanie informacji
Kod przedmiotu 15.9-WH-FiPlP-PI-S17
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student zdobywa wiedzę w zakresie najnowszych możliwości pozyskiwania, przetwarzania i akredytacji informacji z różnych źródeł.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykład:

1. Społeczeństwo informacyjne - teoria, historia, rozwój.
2. Wyszukiwarki internetowe - różnice i możliwości.
3. Deep web i bazy danych - możliwości i zagrożenia.
4. Narzędzia, usługi i komendy wyszukiwania.
5. Pozyskiwanie informacji w literaturze.
6. Pozyskiwanie informacji z materiałów prasowych.
7. Otwarte zasoby w sieci.
8. Zasady funkcjonowania oraz wartościowanie serwisów treści ogólnodostępnej.
9. Reklamy, kryptoreklamy i marketing wirusowy w Internecie.
10. Umiejscowienie mediów w przestrzeni interaktywnej (internetowe stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe, czasopisma).

Laboratorium:

1. Tworzenie prezentacji o rynku informacji w Polsce i na świecie.
2. Wyszukiwanie za pomocą różnych wyszukiwarek - praca w grupach, porównywanie wyników.
3. Przegląd i ćwiczenia w wybranych bazach danych.
4. Korzystanie z narzędzi i usług wyszukiwania, prezentacja wyników szukania na zadany temat.
5. Wyszukiwanie informacji w proponowanej przez studenta literaturze.
6. Krytyczna ocena użyteczności informacji marketingowych.
7. Budowanie licencji.
8. Ćwiczenia na kartach pracy dotyczących wartości informacyjnej serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter, Myspace), serwisów przeznaczone do dzielenia się treściami (YouTube, Wikipedia), a także do recenzowania (Lubimy Czytać, Fimweb)
9. Tworzenie baneru, buttonu, billboardu, pop-upu, linków, omówienie pozycjonowania, marketingu wirusowego, mailingu.
10. Budowanie netykiety. Karty pracy dotyczące dezinformacji, transgraniczności, anonimowości w sieci Internet.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny i informacyjny, praca indywidualna i grupowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie testu końcowego; ćwiczenia – aktywny udział w zajęciach, ocena przygotowanej pracy pisemnej oraz kolokwium. 

Literatura podstawowa

Aleksandrowicz T. R., Komentarz do ustawy o dostępie do informacji publicznej, Warszawa 2002.

Allan S., Kultura newsów, Kraków 2006.

Alllan S., Newsy w sieci, Kraków 2008.

Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów: historia, teoria, praktyka, Kraków 2009.

Derfert-Wolf L., Odkrywanie niewidzialnych zasobów sieci, http://eprints.rclis.org/8862/1/derfert_CPI.pdf.

Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010.

Kaczmarczyk M.,  Dziennikarstwo obywatelskie – miejsce i rola w systemie komunikowania społecznego [w:] M. Gierula (red.). Współczesny dziennikarz i nadawca, Sosnowiec 2006.

Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

Gillmor D., We the media, Sebastopol 2004.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe. Dz.U. 1984 nr 5 poz. 24.

Zasoby sieci Internet, prasa specjalistyczna.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2021 12:12)