SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pozyskiwanie i opracowanie informacji |
Kod przedmiotu | 15.9-WH-FiPlP-PI-S17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Student zdobywa wiedzę w zakresie najnowszych możliwości pozyskiwania, przetwarzania i akredytacji informacji z różnych źródeł.
Brak
Wykład:
1. Społeczeństwo informacyjne - teoria, historia, rozwój.
2. Wyszukiwarki internetowe - różnice i możliwości.
3. Deep web i bazy danych - możliwości i zagrożenia.
4. Narzędzia, usługi i komendy wyszukiwania.
5. Pozyskiwanie informacji w literaturze.
6. Pozyskiwanie informacji z materiałów prasowych.
7. Otwarte zasoby w sieci.
8. Zasady funkcjonowania oraz wartościowanie serwisów treści ogólnodostępnej.
9. Reklamy, kryptoreklamy i marketing wirusowy w Internecie.
10. Umiejscowienie mediów w przestrzeni interaktywnej (internetowe stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe, czasopisma).
Laboratorium:
1. Tworzenie prezentacji o rynku informacji w Polsce i na świecie.
2. Wyszukiwanie za pomocą różnych wyszukiwarek - praca w grupach, porównywanie wyników.
3. Przegląd i ćwiczenia w wybranych bazach danych.
4. Korzystanie z narzędzi i usług wyszukiwania, prezentacja wyników szukania na zadany temat.
5. Wyszukiwanie informacji w proponowanej przez studenta literaturze.
6. Krytyczna ocena użyteczności informacji marketingowych.
7. Budowanie licencji.
8. Ćwiczenia na kartach pracy dotyczących wartości informacyjnej serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter, Myspace), serwisów przeznaczone do dzielenia się treściami (YouTube, Wikipedia), a także do recenzowania (Lubimy Czytać, Fimweb)
9. Tworzenie baneru, buttonu, billboardu, pop-upu, linków, omówienie pozycjonowania, marketingu wirusowego, mailingu.
10. Budowanie netykiety. Karty pracy dotyczące dezinformacji, transgraniczności, anonimowości w sieci Internet.
Wykład konwersatoryjny i informacyjny, praca indywidualna i grupowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie testu końcowego; ćwiczenia – aktywny udział w zajęciach, ocena przygotowanej pracy pisemnej oraz kolokwium.
Aleksandrowicz T. R., Komentarz do ustawy o dostępie do informacji publicznej, Warszawa 2002.
Allan S., Kultura newsów, Kraków 2006.
Alllan S., Newsy w sieci, Kraków 2008.
Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów: historia, teoria, praktyka, Kraków 2009.
Derfert-Wolf L., Odkrywanie niewidzialnych zasobów sieci, http://eprints.rclis.org/8862/1/derfert_CPI.pdf.
Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010.
Kaczmarczyk M., Dziennikarstwo obywatelskie – miejsce i rola w systemie komunikowania społecznego [w:] M. Gierula (red.). Współczesny dziennikarz i nadawca, Sosnowiec 2006.
Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
Gillmor D., We the media, Sebastopol 2004.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe. Dz.U. 1984 nr 5 poz. 24.
Zasoby sieci Internet, prasa specjalistyczna.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności broker informacji.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2021 12:12)