SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka wychowania fizycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka wychowania fizycznego
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-MWF
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Halina Guła-Kubiszewska, prof. UZ
  • dr hab. Józef Tatarczuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą rozwoju psychofizycznego i przygotowanie merytoryczne w zakresie prowadzenia zajęć ruchowych w szkole podstawowej.Praktyczne przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania, programowania i planowania pracy dydaktyczno- wychowawczej w procesie wychowania fizycznego na poziomie operacyjnym (celów lekcji, organizacji form i metod pracy z uczniem). Rozwijanie umiejętności studentów planowania kierunkowego oraz wynikowego. Umożliwienie studentom nabywanie kompetencji społecznych do zespołowej współpracy w rozpoznawaniu u uczniów szkoły podstawowej potrzeb rozwojowych i możliwości ruchowych w realizacji treści podstawy programowej (diagnoza pedagogiczna).

Wymagania wstępne

Dobra znajomość zagadnień dotyczących biologii człowieka, pedagogicznych i psychologicznych aspektów rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka. 

Zakres tematyczny

Wykład: lekcja wychowania fizycznego, jej typy i rodzaje. Metody stosowane w szkolnym wychowaniu fizycznym. Zasady nauczania, proces nauczania ćwiczeń fizycznych. Ocena z wychowania fizycznego w klasach I-III i IV-VIII., zasady konstruowania konspektu z wychowania fizycznego. Cele WF jako przedmiotu edukacyjnego (model hierarchiczny celów WF)- cele kierunkowe i instrumentalne. Cele etapowe  w szkole podstawowej – Podstawa Programowa.  Lekcja wychowania fizycznego, typy i rodzaje. Metody stosowane w szkolnym wychowaniu fizycznym. Formy realizacji  stosowane w procesie WF (formy porządkowe, podziału uczniów i prowadzenia zajęć). Zasady budowy lekcji WF.

Laboratorium: wielowymiarowość KF (kultura zdrowotna, rekreacyjna, sportowa, estetycznych zachowań ruchowych). Diagnoza pedagogiczna: etapy diagnozy, zakres (osobnicza, grupowa, środowiskowa), narzędzia pomiaru (metody, techniki i narzędzia diagnozy stosowane w procesie WF).  Planowanie metodyczne: konspekt lekcji WF.  Tok lekcji WF: cele lekcji (temat i zadania szczegółowe) oraz uniwersalny tok zadań pedagogicznych wg Strzyżewskiego. Metody realizacji zadań ruchowych (reproduktywne, proaktywne, kreatywne).   Metody intensyfikujące zajęcia wychowania fizycznego.  Metody wychowawcze i przekazu wiedzy. Planowanie kierunkowe- roczny plan pracy dla klasy (budżet godzi i rozkład materiału). Planowanie wynikowe: standardy osiągnięć i standardy wymagań w procesie WF, Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO Kontrola i ocena w edukacji szkolnej- metody i narzędzia pomiaru osiągnięć ucznia w procesie WF. Samokontrola i samoocena - narzędzia automonitorowania osiągnięć ucznia w lekcji WF.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny,  analiza dokumentów, metoda projektu, multimedialna, metody aktywizujące, praca w grupach, warsztaty,podająca, poglądowa, słownego ujęcia ruchu, analityczno-syntetyczna. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie na podstawie obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach

Laboratorium:  ocenie podlegają: systematyczność udziału w zajęciach, aktywny udział studenta na zajęciach, projekty studenckie indywidualne lub  zespołowe, sprawdziany cząstkowe i  końcowy (kafeteria pytań zamkniętych i otwartych). Wyróżnione obszary są oceniane według ustalonych progów punktowych. Całkowita ocena obliczana jest według skali punktowej: 50%pkt = dostateczny, 60% pkt= dostateczny plus, 70%pkt= dobry, 80%pkt= dobry plus, 90%pkt= bardzo bobry. 

Ocena końcowa: średnia ocen- z wykładu i z laboratorium. . Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

Literatura podstawowa

1. Dobosz J. 2014, Diagnoza kondycji fizycznej dzieci i młodzieży, Narodowe centrum Badania Kultury Fizycznej, www.ncbkf.pl

2. Bronikowski M., 2012, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań.

3. Strzyżewski S. 2013, Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, AWF w Katowicach, Katowice.

4. Frołowicz T. (red.) 2005, Ocena w wychowaniu fizycznym w nowym systemie edukacji w aspekcie mierzenia jakości pracy szkoły, Wydawnictwo BK, Wrocław.(diagnoza standardu materialnego szkoły w zakresie KF (str. 52-53) i klas I-III - str. 57-61).

5. Guła- Kubiszewska H., Lewandowski M., 2003,  Podstawy projektowania, programowania i planowania pracy nauczyciela. Wychowanie fizyczne w gimnazjum, WSiP, Warszawa.6. Tatarczuk J., 2004, Metodyka wychowania fizycznego. Zagadnienia wybrane. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zielona Góra, 1-227.

7. Tatarczuk J., 2001, Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej, WSP, Zielona Góra.

8. Kierczak U., 2012, Metoda projektów w pracy nauczyciela wychowania fizycznego : praktyczny przewodnik, Kraków.

9. Kierczak U., 2010, Koncepcja edukacji fizycznej : zdrowie, sport, rekreacja : wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej : poradnik metodyczny, Kraków.

10. Warchoł K., 2015, Planowanie zajęć wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem nowej podstawy programowej i programu "Mały Mistrz", Rzeszów.

11. Muszkieta R., 2004, Ocenianie osiągnięć uczniów przez nauczycieli wychowania,  Poznań.

12. Władysław Pańczyk Wł., Warchoł K., 2008, W kręgu teorii, metodyki i praktyki współczesnego wychowania fizycznego,  Rzeszów.

13. Guła- Kubiszewska H., Lewandowski M. (2007) Jak rozwijać samowiedzę uczestnika kultury fizycznej?, Wydawnictwo AWF we Wrocławiu.

14. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

1. Lider 

2. Kultura fizyczna

3. Wychowanie fizyczne i zdrowotne

4. Muszkieta R. 2000 Proces kontrolowania i oceniania ucznia z wychowania fizycznego [w: Muszkieta R. Bronikowski M. Wychowanie fizyczne w nowym systemie edukacji], AWF Poznań, s. 79-88

5. Frołowicz T. (red.) (2005) Ocena w wychowaniu fizycznym w nowym systemie edukacji w aspekcie mierzenia jakości pracy szkoły, Wydawnictwo BK,

6. Półturzycki J. 1998, Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. A. Marszałek, Toruń.

7. Węglińska M. 1998, Jak przygotować się do lekcji, Kraków. 

8. Pawłucki A. 1992,Wychowanie jako kulturowa rzeczywistość, AWF Gdańsk –Oliwa.

9. Niemierko B. 2007, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa , s.175-198;

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 08-03-2022 14:56)