SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Gimnastyka kompensacyjno-korekcyjna |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-GKK |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z anatomiczno-fizjologiczną charakterystyką postawy ciała. Patofizjologia wad postawy człowieka, objawy i przyczyny jej zaburzeń. Podanie metodyki i organizacji postępowania korekcyjno-kompensacyjnego, metod oceny postawy ciała i badania funkcjonalnego. Podstawy odnowy biologicznej i kwalifikacji do sportu. Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób o różnym poziomie rozwoju psychomotorycznego.
Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, rozwoju fizycznego oraz teorii i metodyki wychowania fizycznego.
Wykład: Anatomiczne i fizjologiczne podstawy postępowania korekcyjnego (znaczenie układu kostnego, mięśniowego, stabilizacji centralnej kręgosłupa). Postawa-rozwój w ontogenezie, regulacja neurofizjologiczna i biomechaniczna. Przyczyny powstawania wad postawy ciała. Teoria i metodyka postępowania korekcyjno-kompensacyjnego. Klasyfikacja anatomiczno-patologiczna wad postawy i metodyka postępowania korekcyjno-kompensacyjnego w poszczególnych wadach. Profilaktyka zaburzeń postawy ciała, (szkoła pleców, zasady ergonomii w miejscu pracy i wypoczynku ucznia). Badanie narządu ruchu, jako podstawa postępowania korekcyjno-kompensacyjnego. Subiektywne i obiektywne metody oceny postawy ciała. Zadania, środki i metody stosowane w odnowie biologicznej - wspomaganie wypoczynku i treningu sportowego.
Laboratorium: Systematyka pozycji i ćwiczeń korekcyjnych, fazy reedukacji posturalnej – przykłady ćwiczeń z wykorzystaniem zasad propriocepcji, ćwiczenia sensomotoryczne z wykorzystaniem powierzchni niestabilnych, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy, zabawy i gry korekcyjne. Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej, czołowej, zniekształcenia klatki piersiowej i wady w obrębie stóp.Praktyczne wykorzystanie zasad profilaktyki zaburzeń postawy ciała, ćwiczenia przyjmowania prawidłowej pozycji siedzącej, ochrona kręgosłupa w czasie pracy fizycznej i wypoczynku. Uproszczone badanie ortopedyczne, testy funkcjonalne, metodyka badania stóp, karty badania postawy ciała. Najczęściej stosowane środki odnowy biologicznej w terapii zaburzeń kręgosłupa i treningu sportowym - wybrane zabiegi z zakresu fizykoterapii. Programowanie odnowy biologicznej w różnych dyscyplinach sportowych.
Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Laboratorium: pomiar, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, praca projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin przeprowadzony w formie testu z progami punktowymi, warunkiem zdania jest zdobycie minimum 60% punktów z możliwych do zdobycia. Student jest dopuszczany do zaliczenia wykładów na podstawie zaliczenia laboratorium.
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć realizowanych w czasie laboratoriów. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę, zadania praktyczne, wykonanie projektu indywidualnego–konspekt zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0
1. Bondarowicz M. Owczarek S. Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Wyd. WSiP Warszawa 2011.
2. McGill S. (2018) Mechanika zdrowych pleców. Uwolnij się od bóli dzięki metodzie McGilla, Galaktyka.
3. Nelson A.G. i in. Anatomia stretchingu: ilustrowany przewodnik jak poprawić elastyczność i siłę mięśni. Białystok 2010Romanowska A. Wychowanie do postępowania korekcyjnego. Wyd. Korepetytor Płock 2011.
4. Owczarek S. Atlas ćwiczeń korekcyjnych. Wyd. WSiP Warszawa 2008.
5. Owczarek S. Ćwiczenia korekcyjne z przyborami Thera-Band (red.) Korso - Usługi w zakresie rehabilitacji ruchowej, Warszawa 2016
6. Starrett K. (2017) Skazany na biurko. Postaw się siedzącemu światu, Galaktyka, Łódź.
7. Wilczyński J. Korekcja wad postawy. Wyd. Anthropos, Starachowice, 2001
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 12-09-2021 11:41)