SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody badań naukowych |
Kod przedmiotu | 05.9-WL-WFSP-MBN |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu metodologii nauk, metodami i technikami. Ma to pozwolić na planowanie, prowadzenie i opracowywanie wyników badań w przyszłości.
Podstawowa wiedza z matematyki na poziomie liceum.
Podział i charakterystyka metod badawczych (metoda obserwacji, doświadczeń, ankietowa i wywiadu). Etapy badań w poszczególnych metodach badań. Strategie eksperymentalnych badań naukowych. Kryteria klasyfikacji i rodzaje doświadczeń, ich specyfika i zastosowania. Podstawowe pojęcia i założenia metodyczne w doświadczalnictwie. Planowanie doświadczeń czynnikowych (stawianie problemu badawczego w doświadczeniu i hipotezy merytorycznej, dobór czynników doświadczalnych i ich poziomów, układy doświadczalne - ich zastosowania i zasady doboru układu, wybór modelu matematycznego doświadczenia, reprezentatywność i wielkość doświadczenia, ustalanie liczby powtórzeń i wielkości jednostek eksperymentalnych, rodzaje obserwacji w doświadczeniu, zasady doboru cech do obserwacji, zasady pobierania prób z doświadczeń, liczebność próby). Metodyczne zasady i technika wykonania doświadczeń. Przygotowanie kwestionariusza do badań ankietowych i metodą wywiadu. Zasady gromadzenia danych i ich dokumentacja. Statystyka matematyczna jako podstawa metodyczna eksperymentalnych badań.
Wykład. Prezentacje wybranych zagadnień przez studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test.
Obecność na wykładach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji projektu.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych. Wyd. UJ, Kraków.
2. Alan Chalmers A., Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki. Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, Wrocław.
3. Grobler A., Metodologia nauk. Kraków.
4. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
5. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Dziecko lubuskie. Oficyna Wyd. UZ, Zielona Góra.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 13-04-2021 09:05)