SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria wychowania fizycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria wychowania fizycznego
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-TWF
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Józef Tatarczuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ontogenetyczne i aksjologiczne podstawy wychowania fizycznego. Kształcenie postaw wobec zadań aktualistycznych i perspektywicznych ciała. 

Wymagania wstępne

Wiedza o rozwoju somatycznym i motorycznym człowieka.

Zakres tematyczny

Wykład: zarys historii rozwoju systemów i poglądów na wychowanie fizyczne. Cele wychowania fizycznego. Czynniki, środki i warunki wychowania fizycznego. Kultura fizyczna – definicja i zakres pojęć. Prakseologiczne ogniwa procesu nauczania. Pedagogika wartości ciała. Propozycje modernizacji wychowania fizycznego. Pedeutologia zawodu nauczyciela. Zabawa w edukacji fizycznej. Wpływ ćwiczeń fizycznych na organizm człowieka.  

Ćwiczenia: prezentacja przez studentów testów sprawności ogólnej (m.in. test GniewkowskiejH., Sekiety B., Pilicza St., Trześniowskiego R., MTSF, EUROFIT.). Prezentacja testów sprawności fizycznej przez studentów z zakresu poszczególnych dyscyplin sportowych.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, analiza dokumentów źródłowych, dyskusja panelowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - zaliczenie z oceną (kolokwium) przygotowanie prezentacji, plakatu, projektu własnego.

Wykład:  egzamin pisemny (minimum 60% na ocenę pozytywną). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

 

Literatura podstawowa

1. Woynarowska B. pod red., 2012, Edukacja zdrowotna : poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych – Kielce.

2. Czyż St., Oleśniewicz P., 2005, Uczenie się motoryczne : przewodnik do nauczania czynności ruchowych i techniki sportowej,  Wrocław

3. Żukowska Z., Żukowski R., red. 2001, Zdrowie - ruch - fair play.  Warszawa.

4. Ostrowska M., 2008, Bezpieczeństwo na lekcjach wychowania fizycznego czyli Jak skutecznie unikać wypadków : poradnik dla nauczyciela wychowania fizycznego. Toruń :

5. Bielski J., 2012, Podstawowe problemy teorii wychowania fizycznego, Kraków.

6. Osiński W.,  2011, Teoria wychowania fizycznego,  Poznań

7 Skalika K., Polechoński J., pod red,  2014, Współczesne problemy wychowania fizycznego, Katowice.

8. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Literatura uzupełniająca

1. Czasopismo „Lider”.

2. Czasopismo „Kultura Fizyczna”.

3. Krawański (2003) Ciało i zdrowie człowieka w nowoczesnym systemie wychowania fizycznego, Poznań: AWF.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 13-04-2021 08:40)