SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język niemiecki II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język niemiecki II
Kod przedmiotu 06.9-WM-BHP-P-4_19
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Bezpieczeństwo i higiena pracy
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Główne cele to:
- rozwijanie umiejętności działania na płaszczyźnie komunikacyjnej i interpersonalnej;
- uwrażliwienie na relacje pomiędzy własną kulturą a obcymi kręgami kulturowymi;
- przygotowanie do podejmowania działań zarówno w sytuacjach związanych z ogólnie rozumianym życiem zawodowym jak i w konkretnej specjalności;
- rozwijanie umiejętności kształcenia ustawicznego i samokształcenia.

Cel szczegółowy:

- doskonalenie i rozwijanie posiadanych kompetencji mówienia, słuchania, czytania ze zrozumieniem i pisania,

- przygotowanie do pracy z tekstami specjalistycznymi zgodnymi z kierunkiem studiów,

Wymagania wstępne

Formalne: Warunkiem kontynuowania nauki języka w semestrze 3 jest uzyskanie zaliczenia z oceną w semestrze 2.

Nieformalne: Studenci rozpoczynający naukę języka niemieckiego w 3 semestrze posiadają znajomość danego języka na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej, czyli biegłość językową na poziomie co najmniej średnio-zaawansowanym (poziom A2+).

Zakres tematyczny

L1 - 2: Planowanie i przebieg kariery zawodowej, tryb życia; zdrowie i bezpieczeństwo.

L3 - 4: Informacje o zawodach i związanych z nimi kwalifikacjach, umiejętnościach i cechach osobowości;

L5 - 7: Miejsca pracy, typowe narzędzia, sprzęt i urządzenia techniczne używane w pracy oraz czynności z nimi związane; instrukcje obsługi; branże i produkty.

L8: Sprawdzian wiadomości - test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi.

L9 - 10: Polski i niemiecki system szkolnictwa - porównanie; praca w czasie wolnym i podczas wakacji.

L11 - 12: Studia w Polsce i w krajach niemieckojęzycznych; porównywanie programów studiów z wykorzystaniem informacji na stronach internetowych uczelni w krajach niemieckojęzycznych

L13 - 14: Korespondencja formalna i nieformalna: notatka, e-mail, list motywacyjny, zapytanie, zamówienie, rezerwacja; typowe zwroty, redagowanie tekstów.

L15: Test zaliczeniowy z pytaniami otwartymi i zamkniętymi.

 

Kurs podzielony jest na moduły zawierające teksty i ćwiczenia językowe. Kurs rozwija wszystkie umiejętności służące biegłej komunikacji. Materiał gramatyczny odpowiedni dla poziomu A2, A2+ i B1.

Metody kształcenia

Interakcyjno-sekwencyjna metoda nauczania języka niemieckiego z podejściem komunikacyjnym

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą do zaliczenia zajęć ćwiczeniowych jest obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w zajęciach, systematyczne przygotowywanie się do zajęć oraz zaliczenie wszystkich cząstkowych kolokwiów sprawdzających (ustnych i pisemnych) w semestrze.

Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

1. Ch. Lemcke, L. Rohrmann, T. Scherling, Berliner Platz 2, Langenscheidt Polska, Warszawa 20032.

2. S. Hilpert, D. Niebisch, S. Penning-Hiemstra, A. Pude, F. Specht, M. Reimann, A. Tomaszewski, Schritte international neu 3, Hueber Verlag, München 2017

3. U. Koithan, H. Schmitz, T. Sieber, R. Sonntag, Aspekte neu  B1 plus, Ernst Klett Sprachen GmbH, Stuttgart 2018

Literatura uzupełniająca

  1. Zespół autorów: K. Łuniewska, M. Piotrowska, J. Rozwalka, U. Szczepańska, U. Tworek, Z. Wąsik, M. Zagórna, einFach gut. Profil 2. Kommunikation in Technik und Industrie, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1999
  2. B. Szymoniak, W. Borkowy, B. Kujawa, Mit Beruf auf Deutsch, profil mechaniczny, Nowa Era, Warszawa 2013
  3. M. Rolbieniecka, J. Kucharczyk, Deutsch für Profis, branża mechaniczna, Wydawnictwo LektorKlett Sp. z o.o., Poznań 2013
  4. H. Dreyer, R. Schmitt, Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Verlag für Deutsch, München 1995
  5. G. Werner, Grammatiktraining Deutsch, Langenscheidt KG, Berlin und München, 2001
  6. J. Z. Koch, Słownik naukowo-techniczny niemiecko-polski, polsko-niemiecki, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1984
  7. J. Pheby, W. Scholze, Słownik obrazkowy niemiecko-angielski, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Wydawnictwo Philip Wilson, Warszawa 1996
  8. https://www.goethe.de
  9. https://www.dw.com/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Danuta Chlebicz (ostatnia modyfikacja: 07-05-2021 21:56)