SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia techniki |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-P-13_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Cel główny, to ukierunkowanie przyszłego inżyniera na globalne myślenie o technice jako dorobku całej ludzkości oraz ciągłości rozwoju nauki i techniki na rzecz rozwoju kultury materialnej oraz wykorzystywania wiedzy z zakresu historii techniki na rzecz tworzenia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz poprawy kultury bezpieczeństwa w pracy zawodowej.
Elementarna wiedza z historii z poziomu szkoły średniej.
Wykład:
W1 Historia człowieka, jego kultury materialnej, proces cywilizowania się, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu postępu technicznego na kształtowanie się życia człowieka w okresie od człowieka pierwotnego do czasów współczesnych.
W2-3 Technika w społeczeństwach pierwotnych i w czasach starożytnego Egiptu, Rzymu i Grecji.
W4 Wykorzystywanie przez człowieka zasobów przyrody na zaspakajanie materialnych potrzeb - Leonardo da Vinci jego geniusz i dzieła..
W5 Pierwsza i druga rewolucja przemysłowa.
W6 Mosty dawniej i dziś. nowy kształt rzeczywistości w cywilizacji technicznej XX i XXI wieku.
W7 Rozwój nauk podstawowych i technicznych jako motor postępu społecznego, pracy i bezpieczeństwa pracy. Kolokwium zaliczeniowe.
Ćwiczenia:
C1 Potrzeby człowieka, a rozwój myśli technicznej.
C2 Chiny w starożytności i średniowieczu. Wielkie dzieła inżynierii: wielki mur, kanały. Żegluga, transport. Osiągnięcia fizyki (kompas), mechaniki, medycyny.
C3 Rozwój technicznych umiejętności człowieka.
C4-5 Historia urządzenia technicznego.
C6 Wkład Polaków i polskiej myśli technicznej do historii techniki i ich roli w rozwoju polskiego społeczeństwa (St. Staszic, I. Łukasiewicz, E. Kwiatkowski, I. Mościcki).
C7 Polscy inżynierowie XIX wieku sławiący polską myśl techniczną na całym świecie (E. Malinowski, G. Narutowicz, S. Kierbedź, Wojciech Bogumił Jastrzębowski – prekursor ergonomii).
W - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
Ćw - pogadanka, prelekcja, metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: kolokwium pisemne.
Ćwiczenia: student oceniany jest na podstawie, aktywności,: obecności i wykonania ćwiczeń projektowych..
Ocena końcowa jest średnią ocen z zaliczenia ćwiczeń i kolokwium pisemnego.
1. Barszcz M., i inni, Technika. Warszawa 2008 r.
2. Kronika odkryć i wynalazków. Nauka i technik, Świat Książki, Warszawa 2003 r.
3. Orłowski B., Historia techniki polskiej. ITE. Radom 2006 r.
4. Pater Z., Wybrane zagadnienia z historii techniki, Politechnika Lubelska, Lublin 2013.
5. Atlas historyczny od starożytności do współczesności - Warszawa 2003 r.
1. Kwartalnik - Historii Nauki i Techniki. Wydawca: Wydawnictwo Instytutu Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk.
2. Multimedialna encyklopedia powszechna
Zmodyfikowane przez dr Czesław Częstochowski (ostatnia modyfikacja: 07-06-2021 20:37)