SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody analizy danych w inżynierii bezpieczeństwa I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody analizy danych w inżynierii bezpieczeństwa I
Kod przedmiotu 06.9-WM-BHP-P-16_19
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Bezpieczeństwo i higiena pracy
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Renata Kasperska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami matematycznymi stosowanymi w obszarze inżynierii bezpieczeństwa oraz ukształtowanie umiejętności doboru odpowiednich narzędzi i metod matematycznych do analizy danych.

Wymagania wstępne

Matematyka na poziomie podstawowym szkoły średniej.

Zakres tematyczny

Wykład:

W1. Dane - liczby rzeczywiste i zespolone - podstawowe działania i postaci dla liczb zespolonych.

W2. Funkcje jednej zmiennej i wielu zmiennych. Granica funkcji i pochodna funkcji rzędu n.

W3. Macierze - pojęcie, cechy, rodzaje i działania na macierzach.

W4. Elementy algebry wektorów. Analiza pól skalarnych i wektorowych, operatory różniczkowe.

W5. Elementy rachunku całkowego, zastosowania całek. 

W6. Elementy rachunku różniczkowego w zagadnieniach inżynierskich. Interpolacja i aproksymacja danych.

W7. Najpopularniejsze komputerowe programy do analizy danych i obliczeń matematycznych.

 

Laboratorium:

L1. Sprawy organizacyjne. Omówienie programu i formy zajęć.

L2-L3. Działania na liczbach zespolonych, postać trygonometryczna i wykładnicza - zadania.

L4. Wprowadzenie do programu SciLab. Wielomiany i podstawowe funkcje, wyznaczania wartości i miejsc zerowych funkcji w Scilab.

L5-L6. Wyznaczanie pochodnej funkcji, interpretacja geometryczna pochodnej - zadania.

L7. Obliczanie pochodnej wielomianu i funkcji w Scilab.

L8-L9. Algebra wektorów – iloczyny skalarne i wektorowe - zadania.

L10-L11. Macierze jako struktury danych, działania na macierzach - zadania.

L12. Rozwiązywanie układów równań, działania na macierzach w SciLab.

L13-14. Wyznaczanie operatorów różniczkowych pól skalarnych i wektorowych – zadania.

L15. Kolokwium z zadań. Zaliczenie laboratorium.

Metody kształcenia

W: Metoda podająca - wykład informacyjny, metoda eksponująca - prezentacja multimedialna.

L: Metoda programowa i praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne, rozwiązywanie zadań - analitycznie i z wykorzystaniem programów komputerowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu - sprawdzenie nabytej wiedzy w formie pisemnej. Ocena uzależniona od ilości uzyskanych punktów i progów punktowych.

Zaliczenie laboratorium – ocena będąca średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych przez studenta w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych w formie wyznaczonej przez prowadzącego (kolokwium z zadań, kartkówki sprawdzające stopień przygotowania studentów) z uwzględneniem dodatkowo punktowanej aktywności w trakcie ćwiczeń.

Student otrzymuje ocenę pozytywną, jeżeli uzyska powyżej 50% wymaganych punktów.

Progi procentowe z sumy punktów dla ocen: niedostateczny 0%-50%, dostateczny 51%-60%, dostateczny plus 61%-70%, dobry 71%-80%, dobry plus 81%-90%, bardzo dobry 91%-100%

Ocena końcowa stanowi średnią pozytywnych ocen z wykładu i laboratorium.

Literatura podstawowa

1.     Krysicki W., Włodarski L. – Analiza matematyczna w zadaniach, cz. 1 i 2, PWN, 2000.

2.     Kukiełka L.: Podstawy badań inżynierskich. Wyd. Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2000.

3.     Nowakowski R., Matematyka wyższa w technice i naukach stosowanych. Wyd. Alef, 2003.

4.     Waszak A., Wyrwińska A.: Rozwiązania wybranych zadań i problemów matematycznych, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2001.

Literatura uzupełniająca

1.     Fichtenholz G.M., Rachunek różniczkowy i całkowy, tom I i II. PWN 1978.

2.     Jurlewicz T., Skoczylas Z., Algebra liniowa 1, Oficyna Wydawnicza GiS, 2001.

Uwagi

Pozostałe warunki uczestnictwa i zaliczenia określa Regulamin studiów.


Zmodyfikowane przez dr inż. Renata Kasperska (ostatnia modyfikacja: 01-05-2021 18:13)