SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kształcenie pracownicze i komunikacja społeczna |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-P-44_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu: kształcenia osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych; komunikacji społecznej (systemami komunikowania społecznego) oraz kształtowanie umiejętności budowania relacji w środowisku pracowniczym.
Elementarna wiedza z zakresu psychologii i socjologii pracy - obejmująca treści programowe z przedmiotu "Podstawy psychologii i socjologii" (wykład i ćwiczenia, semestr 1).
Wykład:
W1. Specyfika procesu nauczania dorosłych (andragogika, pedagogika/dydaktyka pracy).
W2. Współczesne znaczenie kształcenia ustawicznego.
W3. Komunikologia jako dyscyplina naukowa (etapy rozwoju nauki o komunikowaniu, podstawowe nurty teoretyczne).
W4. Komunikowanie jako proces.
W5. Modele komunikacji.
W6. Znaczenie komunikacji interpersonalnej i pozawerbalnej w pracy zawodowej (w tym w służbach BHP).
W7. Bariery komunikacyjne i sposoby ich pokonywania w komunikacji interpersonalnej – dyskusja/propozycje studentów (kolokwium zaliczeniowe).
Projekt:
P1. Kształcenie pracownicze w formach szkolnych (kształcenie zawodowe na etapie szkoły branżowej, szkoły średniej oraz uczelni wyższych).
P2. Formy pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych.
P3. Klasyfikacja organizatorów szkolnej i pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych, uczestnicy edukacji szkolnej i pozaszkolnej.
P4. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
P5. Formy i zasady komunikacji pisemnej.
P6. Sztuka słuchania (wspomagająca wymianę informacji, dekodowanie komunikatu).
P7. Zarządzanie przestrzenią a komunikowanie w środowisku pracy.
P8. Organizacyjne systemy komunikowania społecznego (komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w przedsiębiorstwie, w tym służbach BHP).
P9. Publiczny systemy komunikowania społecznego (sztuka prezentacji i wystąpień publicznych).
P10. Polityczny systemy komunikowania społecznego.
P11. Masowy systemy komunikowania społecznego.
P12. Komunikacja międzykulturowa.
P13. Sytuacje konfliktowe a style komunikacji interpersonalnej. Style rozwiązywania konfliktów.
P14-15. Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne (nowe media) jako narzędzie porozumiewania się.
Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Projekt: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie na ocenę - według kolokwium (pisemnego sprawdzianu testowego: min. 51% na pozytywne zaliczenie) oraz bieżącego sprawdzania/oceniania wiadomości podczas zajęć.
Projekt: zaliczenie na ocenę - (zajęć o charakterze ćwiczeniowym, praktycznym) odbywa się na podstawie prac wytwórczych (projektów: prac pisemnych, konspektów, prezentacji) oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa: warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form; ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wykładu i projektu z jednakową wagą (50% wykład, 50% projekt).
Zmodyfikowane przez dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 11:15)