SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka ergonomii, bhp i logistyka |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-P-49_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Projekt | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z metodami ergonomicznymi w bhp oraz wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania metod do rozwiązywania problemów w systemach produkcyjnych, logistycznych.
Wykłady:
W1: Wprowadzenie do zajęć. Podstawowe pojęcia.
W2: Model procesu projektowego. Procedura, diagnoza, ocena.
W3: Badanie czasu pracy, chronometraż.
W4: Metodyka ergonomii, bhp, skutki uciążliwości w pracy, w systemach produkcji, logistycznych.
Metody w diagnozie i ocenie poziomu narażenia, obciążenia:
W5: statycznego operatorów,
W6: kończyn górnych operatorów,
W7: posturalnego pracowników,
W8: obiektywno-subiektywnego ukierunkowanego na realizowane zadania,
W9: biomechanicznego w pracach z dużą częstością powtórzeń,
W10: posturalnego w systemach montażu,
W11: w transporcie ręcznym i dźwiganiu,
W12: w pracach na stanowiskach komputerowych,
W13: mentalnego operatorów.
W14: Ergonomia w ciągłym doskonaleniu procesów produkcyjnych, logistycznych.
W15: Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna w systemach produkcji, logistycznych. Audyt i programy ergonomiczne.
Projekt:
Projekt 1
P1: Zajęcia wprowadzające. Założenia do projektu.
P2: Określenie i wybór procesu produkcji, stanowisk pracy, operatorów, realizowanych zadań.
P3: Opracowanie koncepcji procedury oceny ergonomicznej.
P4: Pomiary poziomów narażenia operatorów.
P5: Wyznaczanie poziomów narażenia, analizy wyników.
P6-7: Diagnoza ergonomiczna i projekt koncepcyjny interwencji ergonomicznej.
Projekt 2
P8: Wybór, zdefiniowanie procesu produkcji, stanowisk pracy, operatorów, realizowanych zadań.
P9: Sformułowanie założeń do projektu, celu.
P10: Opracowanie koncepcji procedury oceny ergonomicznej
P11: Pomiary poziomów narażenia operatorów.
P12: Wyznaczanie poziomów narażenia, analizy wyników.
P13-14: Diagnoza ergonomiczna i projekt koncepcyjny interwencji ergonomicznej,
P15: Zaliczenie zajęć.
Wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja, pokaz.
Projekt: opracowanie projektu, symulacje, studia przypadków, praca indywidualna na zajęciach, w domu, praca w grupach na zajęciach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin w formie pisemnej, poprzedzony uzyskaniem zaliczenia z Projektu.
Projekt: ocena projektów, prac.
Ocena końcowa: warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form. Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć.
Zmodyfikowane przez dr inż. Andrzej Lasota (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 17:23)