SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wstęp do kulturoznawstwa |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-KP-WDK-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Kulturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia kulturoznawstwa. Materiał ćwiczeń obejmuje głównie: (a)Historię, podstawowe pojęcia i zadania poznawcze dyscypliny. (b) Związki kulturoznawstwa z innymi naukami i filozofią, a zwłaszcza epistemologią nauk społecznych (c) Uświadomienie kulturowego dorobku Europy: przełomowe wydarzenia w dziejach kultury euro-atlantyckiej, które ukształtowały również współczesność i oddziałują na kierunek rozwoju kultury nowoczesnej i ponowoczenej. (d) Wprowadzenie wiedzy o charakterystycznych zjawiskach kulturowych w skali całej kultury euro-atlantyckiej oraz globalnej ekumeny. Celem dydaktycznym jest także kształtowanie umiejętności integralnego traktowania różnych aspektów wydarzeń historyczno-kulturowych i funkcjonalnych oraz doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dyskutowania, wysuwania hipotez, wygłaszania własnych opinii i właściwego argumentowania poprzez pracę w zespole.Opanowanie jezyka nauki poprzez dyskusję i prace pisemne..
Brak
Dzieje pojęcia kultury i cywilizacji od starożytności do czasów współczesnych. Typologia definicji kultury.Opozycja "natura/kultura" w epokach historyczno/kulturowych i współczesnie. Kultura wysoka/niska, elitarna/ plebejska, tradycja wielka/tradycja mała
Geneza, przedmiot kulturoznawstwa i najważniejsze specjalistyczne pojęcia.
(a) Związki kulturoznawstwa z filozofią i innymi naukami humanistycznymi i społecznymi (b)Najważniejsze ukierunkowania teoretyczne i poznawcze polskich i europejskich ośrodków naukowych (c) transdyscyplinarność kulturonawstwa (d) różnice miedzy kulturoznawstwem a studiami kulturowymi.
Idea "współczynnika humanistycznego" Znanieckiego. Rozumienie podejścia podmiotowego i przedmiotowego w badaniach empirycznych i analizie danych zastanych..
Naturalizm nauk przyrodniczych i antynaturalizm nauk społecznych versus strategie "lunety" i "radaru"..
Najważniejsze przełomowe wydarzenia w historii kultury euro-atlantyckiej w perspektywie teorii kultury. Kulturowo-historyczne przeobrażenia form symbolicznych (rodzaje tropów i powiązanych z nimi funkcji społecznych) a)Narodziny archaicznej filozofii greckiej i początek myślenia pojęciowego- monizm i dualizm, (b) Klasyczny okres średniowiecznego chrześcijaństwa (XI-XII wiek) (c) Okres odkryć geograficznych i narodziny europocentryzmu, podział świata na centrumi peryferię.(d)Drugie "odczarowanie świata" w okresie Reformacji i początki racjonalizmu zachodnioeuropejski (e)wtórny feudalizm w krajach Europy środkowo-wschodniej i rozwój kultury ziemiańskiej i włościańskiej (f) Sekularyzacja światopoglądu w okresie oświecenia i początek ery nowożytnej – główne dee modernizmu. (g) ponowoczesność w kulturze euro-atlantyckiej w diagnozach Lyotarda, Baudrillarda, F Foucalta, Vattimo.
Historyczno-kulturowe typy solidarności społecznej.
Koncepcje znaku. Teoria językoznawcza F. de Suussere'a i semiologia Rolanda Barthesa.
Kultura masowa a kultura popularna - geneza, cechy, róznice/
Ponowoczesne formy komunikacji społecznej: komunikowanie niewerbalne, komunikacja językowa poza sferą symboliczną, symulacje i symulakry.
Najważniejsze, alternatywne koncepcje globalizacji. Zjawiska towarzyszące wielokulturowości.i transkulturowości. - referaty.
Ludyczny charakter kultury popularnej : karnawalizacja kultury na podstawie analizy Winobrania w Zielonej Górze. Wycieczka do Muzeum Wina i po starym mieście.
Ćwiczenia: dyskusja, dyskusja panelowa, praca z tekstem źródłowym; opis wyjaśniający -:za pomocą rysunku, plakatu, schematu, wykresu, pantomimy,
praca ze źródłami cyfrowymi, prace pisemne (esej, recenzja, kolokwium, referat).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praca pisemna w formie eseju .
Recenzja wydarzenia z obszaru kultury wysokiej.
Referat.
Punkty za aktywność na zajęciach
1. Z Bauman, Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika, przeł. E. Klekot, PIW, Warszwa 2000.
2. . S. Pietraszko, Kultura. Studia teoretyczne i metodologiczne, Wrocław 2012.
3. E. Cassirer, Esej o człowieku, rozdz. Mit, Czytelnik, Warszawa 1988
4. . A.P. Kowalski, O wyobrażeniu metafory i doświadczeniu magicznym, W: J. Kmita (red.), Czy metamorfoza magiczna może zrekompensować brak symbolu ?, Poznań 2001
5. K. Moraczewski i in. red, Historia mówiona polskiego kulturoznawstwa, Gdańsk 2017.
6. K. Moraczewski i in., red., Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa, Gdańsk 2017.
7. Znaniecki, Nauki o kulturze., Warszawa 2001.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Angutek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 10:59)