SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody dialogiczne w pracy coacha - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody dialogiczne w pracy coacha
Kod przedmiotu 08.1-WH-CDFP-MDPC
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Coaching i doradztwo filozoficzne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Walczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z metodami dialogowymi i dyskusyjnymi w pracy grupowej i indywidualnej w kontekście praktyki coacha i doradcy.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Dialog – ogólne wprowadzenie (definicje, historia, konteksty)

Metoda Sokratyczna (struktura metody maieutycznej, zasady, podstawy logiczne)

   Metody: pogadanka sokratejska, rozmowy sokratyczne (Nelson), Socrates Cafe

Wspólnota dociekająca (źródła, struktura, zastosowania)

Dialog motywujący

Gry dyskusyjne

Metody kształcenia

- opis wyjaśniający,

- dyskusja,

- praca z tekstem,

- elementy dramy

- studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca semestralna: przygotowanie konspektu warsztatów grupowych z wykorzystaniem metod dialogowych i dyskusyjnych.

Literatura podstawowa

  1. Pobojewska A., O dialogu (w kontekście edukacji), w: red. nauk. K.M. Stasiak, L. Frydzińska-Świątczak, Od twórczości do podmiotowości, Wydaw. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2005, s. 36-48.
  2. Lammermann H., Komunikacja werbalna: szkoła dyskutowania, techniki argumentacji, dyskusje, dialogi, Wrocław 1994.
  3. Hamer H., Rozwój umiejętności społecznych: jak skutecznie dyskutować i współpracować, Warszawa 1999.
  4. Baer U., Gry dyskusyjne. Materiały pomocnicze do pracy z grupą, Lublin 1997.
  5. Nelson L., Metoda sokratyczna, w: Tenże, O sztuce filozofowania, Kraków 1994.
  6. Laurie N., What is Autonomy? A Socratic Dialogue In Practice, „Practical Philosophy”, vol. 2.3/1999, s. 21–29.
  7. Van Hooft S., Socratic Dialogue as Collegial Reasoning, „Practical Philosophy”, vol. 2.2/1999, s. 22–31.
  8. Van Rossem K., What is a Socratic Dialogue?, „Filosofie”, vol. 1/2006, s. 48–51.
  9. Walczak P., Rozmowa sokratyczna: założenia, przebieg, praktyka, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, Nr 3 (83)/2012, s. 365-379.

Literatura uzupełniająca

  1. Łagodzka A., Dyskusja dialogiczna – filozofia dzieciństwa i filozofia dorosłych, „Analiza i Egzystencja”, nr 25(2014), s. 99-122.
  2. Pobojewska A., Dialog w metodzie sokratejskiej i na zajęciach warsztatowych z filozofii, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 52/2011, s. 123-136.
  3. Wortel E., Verveij D., Inquiry, Criticism and Reasonableness: Socratic Dialogue as a Research method?, „Practical Philosophy”, vol.9.2/2008, s. 54–72.
  4. Walczak P., Gry dyskusyjne w nauczaniu filozofii, w: Filozofia: edukacja interaktywna. Metody - środki – scenariusze, pod red. Aldony Pobojewskiej, Warszawa 2012, s. 150-170.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 15:17)