SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badanie metod i czasu pracy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badanie metod i czasu pracy
Kod przedmiotu 06.9-WM-ZiIP-ZPU-D-14_19
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Zarządzanie i inżynieria produkcji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Taras Nahirnyy
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Projekt 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie i ugruntowanie podstawowej wiedzy z zakresu badania metod i czasu pracy, które będą wykorzystane w dalszym procesie kształcenia i użyteczne w przyszłej pracy zawodowej.

Wymagania wstępne

Organizacja systemów produkcyjnych. Zarządzanie projektem i innowacjami.

Zakres tematyczny

Wykład

W1. Zagadnienia wstępne. Koncepcje TPS, Filozofia Kaizen. Muda, Mura, Muri – charakterystyka.

W2. Marnotrawstwo. Rodzaje, charakterystyka. Muda inżynierskie. Podstawowe metody analizy.

W3. Badanie pracy i metod pracy. Karty procesów.

W4. Karty i wykresy przebiegu. Zasady ECRS.

W5. Karta czynności wielopodmiotowych, Struktura czasu pracownika i czasu maszyny, Tablica krzyżowa przemieszczeń.

W6. Wykres przebiegu. Technika zadawania pytań.

W7. Pomiar pracy, metody. Technika syntezy mikronormatywów, systemy PMTS.

W8. Uwagi końcowe. Zaliczenie przedmiotu.

 Projekt

P1. Zagadnienia wstępne Proces technologiczny i macierz przemieszczeń OD-DO.

P2 - P3. Proces technologiczny, rodziny wyrobów.

P4 - P6. Badanie metod pracy. Karty procesu,

P7 - P9. Karty przebiegu wybranych procesów i zasady ECRS. Usprawnienie procesu.

P10 - P11. Karta czynności wielopodmiotowych. Usprawnienie wybranego gniazda wieloosobowego.

P12 - P14. Normowanie czasu pracy wybranego procesu. Metoda MTM.

P15. Korekta i omówienie projektów.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny.

Projekt: metoda projektu, samodzielna praca w zespołach 2-3 osobowych – prezentacja opracowanego materiału przez studentów w formie multimedialnej, dyskusja nad prezentowaną treścią.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

 Ocena wystawiana na podstawie sprawdzianu pisemnego obejmującego weryfikację znajomości podstawowych zagadnień.

Projekt

Ocena wyznaczana na podstawie składowej oceniającej umiejętności związane z realizacja zadań projektowych i przygotowanie sprawozdania oraz składowej za "obronę" przez studenta sprawozdań z realizacji projektów.

Ocena końcowa - średnia arytmetyczną ocen uzyskanych z poszczególnych form zajęć.

Literatura podstawowa

Mital An., Desai A., Mital Aa. Fundamentals of work measurement, CRC Press, 2017.

Wołk R., Strzelecki T. Badanie metod i normowanie pracy. Ofic. Wydaw. PWarsz., 1993.

Literatura uzupełniająca

Martyniak Z. Metody wartościowania pracy. Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, 1984.

Kanawaty G., ed. Introduction to work study. Int. Labour Org., 1992.

Strzelecki T., Normowanie pracy w przedsiębiorstwie, Warszawa, 1987.

Wołk R. Podstawy normowania pracy w przemyśle maszynowym. WNT, Warszawa, 1966.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Taras Nahirnyy (ostatnia modyfikacja: 04-05-2021 13:31)