SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka przedmiotu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka przedmiotu
Kod przedmiotu 05.1-WP-SP-KP-DP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wioletta Wodnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 45
(w tym jako e-learning)
3
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodyką nauczanie.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki 

Zakres tematyczny

  1. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów;
  2. Metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
  3. Rola diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i  zewnętrzne;funkcje oceny;
  4. Egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów,sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu;
  5. Diagnoza wstępna grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;
  6. Znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów
  7. Kształtowanie umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
  8. Warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
  9. Kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy

Metody kształcenia

metody aktywizujące 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest średnia arytmetyczna uzyskana z pozytywnej oceny z przeprowadzonej lekcji oraz z pozytywnej oceny z opracowanego materiału dydaktycznego.

Literatura podstawowa

Ochenduszko J.: Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela, Bydgoszcz 1997

2.       Arends R.J.: Uczymy się nauczać. Warszawa 1998

3.       Denek K.: Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć ucznia /w:/ „Edukacja Medialna” 2000 nr 1

4.       Hamer H.: Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 1994

5.       Taraszkiewicz M.: Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996

6.       Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 2000

7.       Kozak W.: Mapa mentalna czyli twórcza technika notowania, Kielce 1999

8.       Niemierko B.: Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999

9.        Niemierko B.: Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990

10.    Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999

11.    Suchańska M.:  Ścieżki edukacyjne – teoria i praktyka, Kielce 2001

12.    Gałązka K.: Ścieżki edukacyjne na lekcjach matematyki, Łódź 2001

13.    Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000

14.    Sawiński J.: Dlaczego kompetencje? /w:/ „Nowa Szkoła” 1998 nr 2

15.    Sołtys D., Szmigiel M.: Doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997

16.    Stróżyński K.: Zasady oceniania wewnątrzszkolnego, Jelenia Góra 1999

17.    Szaleniec H., Szmigiel M.: Egzaminy zewnętrzne. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego, Kraków 2001

18.    Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa 1998

19.    Nowacki T., Aktywizujące metody w kształceniu, Warszawa 1994

20.    Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1988

21.    Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987

22.    Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, Warszawa 1995

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-03-2022 20:57)