SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika specjalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika specjalna
Kod przedmiotu 05.06-WP-SP-KP-PSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym ze specyfiką psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w sytuacjach szkolnych. Kształtowanie umiejętności  dostosowania procesu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży do ich indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych zgodnie z wytycznymi prawa oświatowego. Uwrażliwianie studentów na problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz możliwości ich rozwiązywania w środowisku szkolnym i lokalnym zgodnie z przesłankami paradygmatów pedagogiki specjalnej.  

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych. 

Zakres tematyczny

 

  1. Paradygmaty, norma, specjalne potrzeby edukacyjne, niepełnosprawność, rehabilitacja (rewalidacja) jako podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej.
  2. Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością w polskim systemie oświaty: (a)  kształcenie specjalne, integracyjne, włączające; (b) organizacja kształcenia uczniów ze SPE, w tym z niepełnosprawnością, zgodnie z przepisami prawa oświatowego, (c) sytuacja szkolna i społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole.
  3. Zasady organizacji kształcenia uczniów pod kątem ich specjalnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, przewlekłej choroby, niepełnosprawności wzrokowej, niepełnosprawności słuchowej, niepełnosprawności ruchowej.  
  4. Integracja społeczna uczniów z niepełnosprawnością w klasie szkolnej jako grupie społecznej: uwarunkowania i przejawy społecznej integracji, pedagogiczne metody badania zjawiska, możliwości wspierania procesu społecznej integracji.

Metody kształcenia

praca z tekstem, wykład konwersatoryjny, praca w grupie, pokaz.  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: aktywność na zajęciach, przygotowanie i wygłoszenie referatu.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych na zajęciach za aktywność oraz przygotowany i zaprezentowany referat. 

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.
  3. Ostrowska A., Niepełnosprawność w społeczeństwie 1993-2013, Warszawa 2015. 
  4. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.
  5. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Edukacja i pomoc specjalna osobom niepełnosprawnym w krajach europejskich, red. J. Wyczesany, Z. Gajdzica, Cieszyn 2003.
  2. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, T. I, II, Wrocław 1989.
  3. Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
  4. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
  5. Sękowski A., Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów, Lublin 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 10:22)