SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja głosu
Kod przedmiotu 05.1-WP-SP-KP-EG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie słuchacza ze znaczeniem języka i mowy w pracy nauczyciela

Wymagania wstępne

Brak 

Zakres tematyczny

Znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela

Praca uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej,

Metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów

Praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu
Zasady posługiwania się aparatem głosu

Sposoby doskonalenia aparatu emisji głosu. 

 

Metody kształcenia

dyskusja, metody problemowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie projektu podczas zajęć

Literatura podstawowa

1.        Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006, Uniwersytet Zielonogórski

2.        Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003, Universitas

3.        Śliwińska-Kowalska M. red., Głos narzędziem pracy, Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999, Instytut Medycyny Pracy

4.        Przybysz-Piwko M., red. Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2006, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

5.        Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012, Wyższa Szkoła Biznesu

Literatura uzupełniająca

1.        Oczkoś M., Abecadło mówienia, Wrocław 1999, UNUS

2.        Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000,Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe

3.        Dietz J., Sztuka przemawiania, Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

4.        Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001, AWF

5.        Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi: motywacja wiedza i umiejętności, Warszawa 2007, PWN

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2021 10:22)