SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka przedmiotu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka przedmiotu
Kod przedmiotu 05.0-WP-SP-KP-DP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wioletta Wodnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 45
(w tym jako e-learning)
3
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zasadami pracy na lekcji 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki, dydaktyki ogólnej, psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

  1. Miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych
  2. Podstawa programowa przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć
  3. Integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
  4. Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
  5. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;
  6. Metodyka realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; Organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;
  7. Sposby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów;

Metody kształcenia

metody aktywizujące, wykład 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składa się średnia arytmetyczna uzyskana z pozytywnej oceny z kolokwium oraz pozytywnej oceny z przygotowanego materiału dydaktycznego. 

Literatura podstawowa

Ochenduszko J.: Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela, Bydgoszcz 1997

2.       Arends R.J.: Uczymy się nauczać. Warszawa 1998

3.       Denek K.: Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć ucznia /w:/ „Edukacja Medialna” 2000 nr 1

4.       Hamer H.: Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 1994

5.       Taraszkiewicz M.: Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996

6.       Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 2000

7.       Kozak W.: Mapa mentalna czyli twórcza technika notowania, Kielce 1999

8.       Niemierko B.: Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999

9.        Niemierko B.: Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990

10.    Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999

11.    Suchańska M.:  Ścieżki edukacyjne – teoria i praktyka, Kielce 2001

12.    Gałązka K.: Ścieżki edukacyjne na lekcjach matematyki, Łódź 2001

13.    Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000

14.    Sawiński J.: Dlaczego kompetencje? /w:/ „Nowa Szkoła” 1998 nr 2

15.    Sołtys D., Szmigiel M.: Doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997

16.    Stróżyński K.: Zasady oceniania wewnątrzszkolnego, Jelenia Góra 1999

17.    Szaleniec H., Szmigiel M.: Egzaminy zewnętrzne. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego, Kraków 2001

18.    Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa 1998

19.    Nowacki T., Aktywizujące metody w kształceniu, Warszawa 1994

20.    Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1988

21.    Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987

22.    Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, Warszawa 1995

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-03-2022 20:55)