SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka specjalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka specjalna
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-DS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawami dydaktyki specjalnej. Uwrażliwienie na trudności dotyczące funkcjonowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w sytuacjach  związanych z uczeniem się. Omówienie organizacji kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Uwrażliwienie na konieczność doskonalenia rozwoju zawodowego pod kątem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw dydaktyki ogólnej. 

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Dydaktyka specjalna jako dział pedagogiki specjalnej. Dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna. 2) Formy kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce (specjalne, integracyjne, inkluzyjne). 3) Specjalne potrzeby edukacyjne. Uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4) Efektywność kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce. 5) Kompetencje profesjonalne nauczyciela sprzyjające edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Ćwiczenia 

1) Cele kształcenia specjalnego w kontekście podstawy programowej. 2) Ortodydaktyka: zasady, treści, metody, formy, środki w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3) Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zgodnie z zasadą indywidualizacji. 4) Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością. 5) Aranżacja przestrzeni edukacyjnej.  

Metody kształcenia

 Wykład konwersatoryjny, pokaz, praca z tekstem, praca w grupach. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin ustny lub pisemny. 

Ćwiczenia: konspekt, aktywność na zajęciach. 

Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.  

Literatura podstawowa

 

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2.  Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2016. 
  3.  Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia, red. J. Wyczesany, Gdańsk 2014.
  4.  Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2017.
  5.  Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007. 

Literatura uzupełniająca

  1. Apanel D., Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989-2014, Kraków 2016. 
  2. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  3. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa 2017.
  4. Popławska J., Sierpińska B., Zacznijmy razem. Dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej, Warszawa 2001. 
  5. Stawowy- Wojnarowska I., Podstawy kształcenia specjalnego, Warszawa 1989. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 15:25)