SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu - diagnoza różnicowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu - diagnoza różnicowa
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-SADR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawami diagnozy różnicowej spektrum autyzmu. Omówienie różnic i podobieństw Zespołu Aspergera i autyzmu. 

 

Wymagania wstępne

Podstawy diagnostyki i pedagogiki specjalnej. 

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Symptomologia, etiologia i diagnoza spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera. 2. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM - 5 (ICD-11). 3. Koncepcje i podejścia do ASD na przestrzeni lat. 4. Diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wczesne wykrywanie autyzmu. Autyzm vs inne zaburzenia rozwoju.

Ćwiczenia:

1. Rys historyczny badań nad autyzmem - epidemiologia autyzmu w kraju i za granicą. 2. Typologia osób z autyzmem, charakterystyka Ich funkcjonowania i trudności.
3. Możliwości i ograniczenia w diagnozie - studium przypadku. 4. Metody, narzędzia diagnostyczne. Diagnoza różnicowa.

Metody kształcenia

 Wykład konwersatoryjny, pokaz, praca z tekstem, praca w grupach. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: egzamin ustny lub pisemny. 

Ćwiczenia: projekt, aktywność na zajęciach, obecność.

Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.  

Literatura podstawowa

1.Frith, U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk 2006.

2.Pisula, E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk 2012.

3. First M.B., DSM-5, Diagnostyka różnicowa, Wrocław 2016.

4. Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.

5. Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.

Literatura uzupełniająca

1.Attwood, T. Terapia poznawczo-behawioralna (CBT). W: L. H. Willey (red.), Zespół Asgergera w okresie dojrzewania (str. 47-82). Warszawa 2006.

2. Autyzm. Na granicy poznania,  red. B. Winczura, Kraków 2009.

3. Grandin T., Panek R., Mózg autystyczny, Kraków 2016.

4. Piszczek M., Autyści. Jak odbierają i rozumieją świat, Warszawa 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 10:17)