SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu - diagnoza różnicowa |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-ETA-SADR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Zapoznanie z podstawami diagnozy różnicowej spektrum autyzmu. Omówienie różnic i podobieństw Zespołu Aspergera i autyzmu.
Podstawy diagnostyki i pedagogiki specjalnej.
Wykłady:
1. Symptomologia, etiologia i diagnoza spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera. 2. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM - 5 (ICD-11). 3. Koncepcje i podejścia do ASD na przestrzeni lat. 4. Diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wczesne wykrywanie autyzmu. Autyzm vs inne zaburzenia rozwoju.
Ćwiczenia:
1. Rys historyczny badań nad autyzmem - epidemiologia autyzmu w kraju i za granicą. 2. Typologia osób z autyzmem, charakterystyka Ich funkcjonowania i trudności.
3. Możliwości i ograniczenia w diagnozie - studium przypadku. 4. Metody, narzędzia diagnostyczne. Diagnoza różnicowa.
Wykład konwersatoryjny, pokaz, praca z tekstem, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: egzamin ustny lub pisemny.
Ćwiczenia: projekt, aktywność na zajęciach, obecność.
Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.
1.Frith, U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk 2006.
2.Pisula, E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk 2012.
3. First M.B., DSM-5, Diagnostyka różnicowa, Wrocław 2016.
4. Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.
5. Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
1.Attwood, T. Terapia poznawczo-behawioralna (CBT). W: L. H. Willey (red.), Zespół Asgergera w okresie dojrzewania (str. 47-82). Warszawa 2006.
2. Autyzm. Na granicy poznania, red. B. Winczura, Kraków 2009.
3. Grandin T., Panek R., Mózg autystyczny, Kraków 2016.
4. Piszczek M., Autyści. Jak odbierają i rozumieją świat, Warszawa 2013.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 10:17)