Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
1
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
15 (w tym jako e-learning)
1 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz specyfiką edukacji seksualnej adresowanej do tych osób.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii
Zakres tematyczny
Przebieg rozwoju psychoseksualnego człowieka.
Norma a patologia czyli jak odróżnić zachowania seksualne mieszczące się w granicach normy rozwojowej od zachowań z kręgu patologii.
Rozmawy z rodzicem o seksualności dziecka.
Planowanie edukacji seksualnej osoby z autyzmem i z Zespołem Aspergera.
Rozmowy z nastolatkiem/osobą z autyzmem na tematy związane z seksualnością.
Metody kształcenia
prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test wiedzy i/lub przygotowanie prezentacji oraz ocena wypowiedzi i aktywności studenta na zajęciach. Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową
Literatura podstawowa
Attwood T. (2015), Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, Gdańsk, Wyd. Harmonia.
Fornalik I. (2012), Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Fornalik I. (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej? Łódź, Wyd. Fundacja Jim.
Henault I. (2014), Zespół Aspergera a seksualność, Gdańsk, Wyd Harmonia.
Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze, Zielona Góra, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków, Wyd. Impuls.
Literatura uzupełniająca
Głodkowska J., Giryński A. (2005), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa, Wydawnictwo APS.
Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa, Wyd. APS.
Kaufman M., Silverberg C., Fran., (2013), Pełnosprawni! Uniwersalny przewodnik po seksie dla tych, którzy żyją z niepełnosprawnością, chronicznym bólem i chorobą. Warszawa, Wyd. Czarna Owca.
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A. (2006), Edukacja seksualna. Warszawa, Wyd. Świat Książki.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 10:19)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.