SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Aktywizacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Aktywizacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-ASZA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie merytoryczne słuchacza do aktywizacji społecznej i zawodowej osoby ze spektrum. 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki specjalnej.

 


 

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Cele, zadania i zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. 2. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej. 3. Organizacje pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) 4. Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej.

Ćwiczenia: 

1. Narzędzie do badania dorosłych osób z autyzmem - TTAP, Profil umiejętności zawodowych i społecznych (TEACCH Transition Assessment Profile) jako kluczowy element aktywizacji społecznej i zawodowej. 2. Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób ze spektrum autyzmu. 3. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych ze spektrum i ich rodzin. 4. Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób z na otwartym i chronionym rynku pracy. 5. Dobre praktyki zagraniczne jako kierunek potrzeb i zmian. 6. Kompleksowe programy rehabilitacji społeczno-zawodowej. 7. Jakość życia dorosłych osób ze spektrum.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, pokaz, praca z tekstem, praca w grupach. 

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - kolokwium z treści wykładów.

Ćwiczenia - projekt i aktywność.

Ocena końcowa z przedmiotu - średnia ocen z wykładu oraz ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1.  Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa 2008.
  2. Głodkowska J. Giryński A. (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa- od bierności do aktywności. Kraków 2006.
  3. Rzezicka A., Kobylańska K., (red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków 2003. 
  4.  Ossowski R., Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz 1999.
  5.  Sowa J., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności. Warszawa 2006.
  2. Gajdzica Z., (red.), Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków 2007.
  3. Gałęziak J., Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa 2004.
  4. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Warszawa 2007.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 10:20)