Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
1
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
-
-
10 (w tym jako e-learning)
0,67 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie słuchaczy z wybranymi przepisami prawa (krajowego i międzynarodowego) regulującymi funkcjonowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w sferze rodzinnej, społecznej i zawodowej.
Wymagania wstępne
Ogólna znajomość Konstytucji RP. Podstawy wiedzy na temat spektrum autyzmu i pokrewnych zaburzeń rozwojowych.
Zakres tematyczny
Osoba z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jako podmiot prawa (pojęcie zdolności prawnej osoby fizycznej, zdolności do czynności prawnych, instytucja ubezwłasnowolnienia w prawie polskim).
Zaburzenie, norma i odmienność w odniesieniu do stanów ze spektrum autyzmu – problemy z definicją oraz miejscem w diagnostyce i regulacjach prawnych.
Formalno-prawna sytuacja osób z autyzmem w Polsce (Porozumienie Autyzm Polska, Karta Praw Osób z Autyzmem).
Zasady orzecznictwa na rzecz osób/uczniów z autyzmem (Powiatowe i Wojewódzkie Zespoły ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne).
Edukacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu(kierunek przemian oświatowych w Polsce, prawa dziecka-ucznia jako podstawa działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec uczniów z autyzmem, odpowiedzialność nauczyciela w konwencji prawno-etycznej).
Swoiste potrzeby rehabilitacyjne osób z autyzmem (prawne aspekty rehabilitacji społecznej i zawodowej - w szczególności: prawa do godnej egzystencji, leczenia i opieki, pomocy społecznej, zatrudnienia i pracy)
Formy wsparcia osób z autyzmem i ich opiekunów oraz działania na rzecz ochrony praw osób z niepełnosprawnościami (działalność wybranych organizacji międzynarodowych i polskich na rzecz osób z autyzmem)
Zasada równego traktowania iprawo do godności osób z niepełnosprawnościami (w tym z autyzmem) w przepisach prawa międzynarodowego, europejskiego i krajowego
Metody kształcenia
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, połączony z pracą z dokumentami źródłowymi - wybranymi aktami prawnymi.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie na ocenę: Kolokwium ustne/pisemne. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi.
Ocena ostateczna: zaliczenie kolokwium z treści wykładów
Literatura podstawowa
Buława-Hałasz J., Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Kraków 2017.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych. Materiały adresowane do dyrektorów przedszkoli i szkół, kadry pedagogicznej, rodziców oraz organów prowadzących przedszkola i szkoły ogólnodostępne, Warszawa 2015.
Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013.
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2013 r. – Karta Praw Osób z Autyzmem (M.P. z 2013 r., poz. 682).
Zima-Parjaszewska M. , Artykuł 12 Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościamia ubezwłasnowolnienie w Polsce, „Studia Prawnicze” z. 2/2013.
wybrane akty prawne (wykaz otrzyma student po rozpoczęciu zajęć z przedmiotu)
Literatura uzupełniająca
Katula S., Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka, Toruń 2001;
Kawczyńska-Butrym Z, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Warszawa 1996.
Kubicki P., Dudzińska A., Olcoń-Kubicka M., Wszystko jasne – dostępność i jakość edukacjidla uczniów niepełnosprawnych. Raport z działań w 2011, Stowarzyszenie „Nie-Grzeczne Dzieci”, Warszawa 2012.
Mazurek F.J., Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin 2001.
Morgan H. (red.), Dorośli z autyzmem. Teoria i praktyka, Kraków 2015.
Uwagi
Przepisy prawne dotyczące tematyki zajęć usytuowane są w różnych gałęziach prawa (m.in.:cywilnego, rodzinnego, administracyjnego, oświatowego), co wymaga wybiórczego ich potraktowania
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 10:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.