SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Prawne aspekty funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Prawne aspekty funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-PAFA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z wybranymi przepisami prawa (krajowego i międzynarodowego) regulującymi funkcjonowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w sferze rodzinnej, społecznej i zawodowej.

Wymagania wstępne

Ogólna znajomość Konstytucji RP. Podstawy wiedzy na temat spektrum autyzmu i pokrewnych zaburzeń rozwojowych.

Zakres tematyczny

  • Osoba z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jako podmiot prawa (pojęcie zdolności prawnej osoby fizycznej, zdolności do czynności prawnych, instytucja ubezwłasnowolnienia w prawie polskim).
  • Zaburzenie, norma i odmienność w odniesieniu do stanów ze spektrum autyzmu – problemy z definicją oraz miejscem w diagnostyce i regulacjach prawnych.
  • Formalno-prawna sytuacja osób z autyzmem w Polsce (Porozumienie Autyzm Polska, Karta Praw Osób z Autyzmem).
  • Zasady orzecznictwa na rzecz osób/uczniów z autyzmem (Powiatowe i Wojewódzkie Zespoły ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne).
  • Edukacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (kierunek przemian oświatowych w Polsce, prawa dziecka-ucznia jako podstawa działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec  uczniów z autyzmem, odpowiedzialność nauczyciela w konwencji prawno-etycznej).
  • Swoiste potrzeby rehabilitacyjne osób z autyzmem (prawne aspekty rehabilitacji społecznej i zawodowej - w szczególności: prawa do godnej egzystencji, leczenia i opieki, pomocy społecznej, zatrudnienia i pracy)
  • Formy wsparcia osób z autyzmem i ich opiekunów oraz działania na rzecz ochrony praw osób z niepełnosprawnościami (działalność wybranych organizacji międzynarodowych i polskich na rzecz osób z autyzmem)
  • Zasada równego traktowania i prawo do godności osób z niepełnosprawnościami (w tym z autyzmem) w przepisach prawa międzynarodowego, europejskiego i krajowego

 

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, połączony z pracą z dokumentami źródłowymi - wybranymi aktami prawnymi.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę: Kolokwium ustne/pisemne. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi.

Ocena ostateczna: zaliczenie kolokwium z treści wykładów

Literatura podstawowa

  • Buława-Hałasz J., Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Kraków 2017.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej, Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych. Ma­teriały adresowane do dyrektorów przedszkoli i szkół, kadry pedagogicznej, rodziców oraz organów prowadzących przedszkola i szkoły ogólnodostępne, Warszawa 2015.
  • Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013. 
  • Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2013 r. – Karta Praw Osób z Autyzmem (M.P. z 2013 r., poz. 682).
  • Zima-Parjaszewska M. , Artykuł 12 Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami a ubezwłasnowolnienie w Polsce, „Studia Prawnicze” z. 2/2013.
  • wybrane akty prawne (wykaz otrzyma  student po rozpoczęciu zajęć z przedmiotu)

 

Literatura uzupełniająca

  • Katula S., Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka, Toruń 2001;
  • Kawczyńska-Butrym Z, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Warszawa 1996.
  • Kubicki P., Dudzińska A., Olcoń-Kubicka M., Wszystko jasne – dostępność i jakość edukacji dla uczniów niepełnosprawnych. Raport z działań w 2011, Stowarzyszenie „Nie-Grzeczne Dzieci”, Warszawa 2012.
  • Mazurek F.J., Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin 2001.
  • Morgan H. (red.), Dorośli z autyzmem. Teoria i praktyka, Kraków 2015.

Uwagi

Przepisy prawne dotyczące tematyki zajęć usytuowane są w różnych gałęziach prawa (m.in.:cywilnego, rodzinnego, administracyjnego, oświatowego), co wymaga wybiórczego ich potraktowania


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 10:16)