SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-MEUSS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z uczniami ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną). Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz warunków szkolnych. Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Znajomość zasad dydaktyki specjalnej.

Zakres tematyczny

ĆWICZENIA:
1) Uczniowie ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w placówce kształcenia specjalnego. Nauczanie indywidualne i grupowe. 2) Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonowania ucznia ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych. 3) Dostosowanie warunków realizacji podstawy programowej do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 4) Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i komunikacji uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej. 5) Standardy pracy dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej. 6) Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin.

Metody kształcenia

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń; przygotowanie pracy pisemnej tj. (1) opracowanie konspektu zajęć dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu, (2) opracowanie scenariusza spotkania/eventu w środowisku lokalnym z udziałem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.

Literatura podstawowa

  1. Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
  4. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
  5. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994

Literatura uzupełniająca

  1. Dydaktyka specjalna, red. J. Głodkowska, Warszawa 2012.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Kraków 2016.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 15:09)