SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rewalidacja indywidualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-ETA-RIA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie merytoryczne słuchacza do prowadzenia indywidualnej rewalidacji z dzieckiem/ uczniem ze spektrum autyzmu. Zapoznanie z zasadami
organizowania zajęć indywidualnych oraz stworzenie dostosowanego do potrzeb dziecka/ucznia indywidualnego programu zajęć rewalidacyjnych.
Podstawowe założenia terapii pedagogicznej, pedagogiki specjalnej oraz znajomość koncepcji zindywidualizowanego nauczania.
1) Dokumentacja psychologiczno - pedagogiczna dziecka/ucznia z autyzmem jako kierunek do pracy indywidualnej. 2) Zasady terapii i rewalidacji indywidualnej z
dzieckiem/uczniem ze spektrum. 3) Organizacja rewalidacji indywidualnej dostosowanej do potrzeb i preferencji ucznia w szkole i poza szkołą - uspołecznianie 4) Program
zajęć rewalidacyjnych i ewaluacja/sprawozdanie, postęp efektów. 5) Wybrane metody pracy: Metoda C. Sutton, Trening umiejętności społecznych itp.
Praca z książką, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu (50%), aktywność na zajęciach (25%) oraz obecność (25%).
1. Kossewska J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków 2009.
2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: materiały dla nauczycieli. Warszawa 2010.
3. Timms L. A., Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. 60 sytuacji
społecznych i tematów do dyskusji. Warszawa 2012.
4. Gerland G., Prawdziwy człowiek: osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie. Warszawa 2015.
1. McClannahan, Lynn E., Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji : metoda skryptów i ich wycofywania. Gdańsk 2016.
2. Knill M., Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja. Warszawa 2009.
3. Olechowska A., Program ruch dla uczenia się w polskiej praktyce edukacyjnej w: Kulesza E.M. red. Warszawa 2011.
4. Sabik M. Szczypczyk A., Zabawy dla dzieci z autyzmem. Gdańsk 2014.
5. Wilde K., Logistyka autyzmu: przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi
wyzwaniami życia codziennego. Gdańsk 2016.
Zmodyfikowane przez dr Regina Korzeniowska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 23:57)