SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening społeczny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening społeczny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-TSA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie i zrozumienie trudności społecznych osób z ASD oraz zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności pozwalających rozwijać umiejętności społeczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki, psychologii. 

Zakres tematyczny

1) Trudności społeczne osób z ASD. 2)  Rozwijanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych osób z ASD: rozumienie i okazywanie emocji, rozwijanie umiejętności poznawczych, poczucie tożsamości i własnej wartości, a także wzmacnianie samooceny. 3) Rozwijanie społecznych umiejętności panujących w szkole / przedszkolu: czekanie na swoją kolej, zgłaszanie się, skupianie uwagi, reagowanie na polecenia kierowane do ludzi, rozwijanie umiejętności społecznych w życiu codziennym: inicjowanie rozmowy, dyskutowanie, reagowanie na krytykę. 4) Rozwijanie kompetencji w zakresie: zawierania i podtrzymywania znajomości, aktywnego słuchania, zadawania pytań, inicjowania rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie rozmowy, proszenia o pomoc.

Metody kształcenia

Dyskusja, filmy instruktażowe, warsztaty.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium i aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. BAKER J., Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia  2016.
  2. HAMER H., Rozwój umiejętności społecznych : jak skuteczniej dyskutować i współpracować : przewodnik dla nauczycieli, Warszawa, Wydawnictwo "Veda" 1999.
  3. MAJEWICZ P., MIKRUT A., Kompetencje Pedagoga w Kontekście Teorii i Praktyki Edukacji Specjalnej, Kraków, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza IMPULS 2008.
  4. MANNIX M., Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi, Gdańsk, Wydawnictwo Centrum Terapii Behawioralnej BIS s.c. 2014.
  5. MYERS D., Psychologia społeczna, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka 2007.

Literatura uzupełniająca

  1.  ATTWOOD T., Zespół Aspergera, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2013.
  2.  BLOOMGUIST M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011.
  3. GRAY C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2015.
  4. MCILWEE M., Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2016.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 10:21)