SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE z elementami neuropsychologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE z elementami neuropsychologii
Kod przedmiotu 05.8-WP-PSEW-PKDM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z charakterystyką funkcjonowania dzieci i młodzieży z SPE w nurcie biologicznym. Zapoznanie z oczekiwanymi problemami edukacyjnymi wynikającymi z wymagań podstawy programowej a ograniczeniami związanymi z możliwościami uczniów (nurt rozwojowy i biologiczny). Kształcenie umiejętności organizowania środowiska uczenia się uczniów, projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych związanych ze specyficznymi uwarunkowaniami ich rozwoju. Rozwijanie umiejętności diagnozy i dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego odpowiedniego w pracy z dziećmi i młodzieżą z SPE.

Wymagania wstępne

Podstawy psychologii rozwoju dzieci i młodzieży. 

Zakres tematyczny

  1. Problemy rozwojowe - normatywne i nienormatywne.
  2. Charakterystyka funkcjonowania dzieci i młodziezy z SPE w nurcie neuropsychologicznym.
  3. Konsekwencjie SPE i mozliwość wspierania uczniów w świetle celów edukacyjnych.
  4. Kształcenie umiejętności diagnozy i organizowania środowiska uczenia się uczniów, projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych zwiazane ze specyficznymi uwarunkowaniami ich rozwoju.
  5. Rozwijanie umiejętności diagnozy i dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego odpowiedniego w pracy z dziećmi i młodzieżą z SPE.

Metody kształcenia

Wykład, praca z tekstem, metoda projektu praktycznego,  działania-projektowanie zadań i sytuacji edukacyjnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wyk lady:

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu.

Ćwiczenia:

Przygotowanie pracy kontrolnej. 

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna uzyskanych ocen z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2004.  
  2. Cierpiałkowska L., Psychopatologia,  Warszawa 2018. 
  3.  Borkowska A.R., Domańska L., Podstawy neuropsychologii klinicznej dziecka,  Lublin 2008.
  4.  Fischer R. Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
  5.  Grzybowski P., Spotkania z innymi, Kraków 2011.
  6.  Nowak-Łojewska A., Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń: wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela, Zielona Góra 2011.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Domańska Ł., Borkowska A.R.,  Podstawy neuropsychologii klinicznej,  Lublin 2008.
  2. Pąchalska M., Rehabilitacja neuropsychologiczna. Procesy poznawcze i emocjonalne,   Lublin 2008. 
  3.  Padesky Ch., Greenberger D., Umysł ponad nastrojem, Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia, Kraków 2017. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marzanna Farnicka (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 11:53)