Poznanie przez studentów skutków choroby przewlekłej oraz niepełnosprawności dla psychospołecznego funkcjonowania osób w różnych fazach życia. Poznanie przez studentów modeli, rodzajów i zasad rehabilitacji osób z chorobami przewlekłymi oraz z różnymi ograniczeniami sprawności. Ukazanie studentom znaczenia różnych rodzajów rehabilitacji dla jakości funkcjonowania osób z chorobą przewlekłą lub niepełnosprawnością.
Wymagania wstępne
Znajomość potrzeb człowieka, procesów społecznego spostrzegania, paradygmatów pedagogiki specjalnej, modeli niepełnosprawności.
Zakres tematyczny
Wykłady
Biopsychospołeczny model niepełnosprawności. 2) Klasyfikacje niepełnosprawności. 3) Potrzeby osób z niepełnosprawnością. 4) Rehabilitacja jako pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych osób z niepełnosprawnością. 5) Modele, rodzaje, zasady i bariery rehabilitacji. 6) Koncepcje psychologiczne w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
Ćwiczenia
Wpływ przewlekłych chorób i różnych ograniczeń sprawności na psychospołeczne funkcjonowanie osób w różnych fazach życia. 2) Od marginalizacji i wykluczenia do automarginalizacji i samowykluczania osób z ograniczeniami sprawności. 3) Adaptacja do niepełnosprawności. 3) Metody, technologie i programy rehabilitacji. 4) Psychopedagogiczne wsparcie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w procesie formowania się tożsamości.
Uczenie się we współpracy, metoda projektu, pokaz, dyskusja, praca ze źródłami.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład - egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).
Ćwiczenia: Projekt: temat uzgodniony ze studentami (analiza przypadku).
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, red. A. Gałdowa, Kraków 1999.
Ossowski R., Psychologia rehabilitacyjna w praktyce, Bydgoszcz 2020.
Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna, red. W. Pilecka, Kraków 2011.
Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
Wielowymiarowość procesu rehabilitacji, red. J. Rottermund, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca
Brzezińska A.I., Ohme M., Resler-Maj A., Kaczan R., Wiliński M., Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.
Edukacja, rehabilitacja i terapia osób oczekujących wsparcia, red. K. Barłog, D. Ochojska, Jarosław 2012.
Osobliwości zabiegów terapeutycznych w otwartym środowisku społecznym, red. A. Klinik, Kraków 2010.
Rehablitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, C. Kosakowski, Toruń 2012.
Wybrane aspekty pracy z niepełnosprawnymi, red. J. Rottermund, Kraków 2006.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 19:42)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.