SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalne potrzeby edukacyjne - zaburzenia ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalne potrzeby edukacyjne - zaburzenia ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-SPSA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką autyzmu i dostosowania rzeczywistości szkolnej - klasowej do specjalnych potrzeb uczniów ze spektrum autyzmu. 

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw pedagogiki specjalnej oraz terapii pedagogicznej. 

Zakres tematyczny

1) Spektrum autyzmu - przegląd badań nad autyzmem i wyjaśnienie teorii. 2) Klasyfikacja, diagnoza, terapia, edukacja. 3) Uczeń ze spektrum w klasie - zorganizowanie przestrzeni edukacyjnej do potrzeb ucznia. 4) Dokumentacja w pracy z uczniem ze spektrum - rola i kierunek obserwacji. 5) Kompetencje społeczne w klasie i w szkole. 6) Uczeń ze spektrum a rówieśnicy. 7)  Współpraca z rodzicami  i nauczycielami - zadania nauczyciela  wspomagającego.  

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, film.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium z treści wykładów oraz aktywność na zajęciach. 

Oceną końcową jest uzyskana pozytywna ocena z kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Kruk-Lasocka J., Autyzm czy nie autyzm. Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław 1999.   
  3. Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
  4. First M.B., DSM-5, Diagnostyka różnicowa, Wrocław 2016.
  5. Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Autyzm. Na granicy poznania,  red. B. Winczura, Kraków 2009.
  2. Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.
  3. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy – diagnoza, przebieg, leczenie, Gdańsk 1993.
  4. Pisula E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot 2012.
  5. Rudzińska-Rogoża A., Lipińska-Lokś J., Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym. Doświadczenia lubuskie, Zielona Góra 2010. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 16:09)