SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością wzrokową |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-MKNW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku: istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowanie zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).
2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, dobierania i adaptowania środków dydaktycznych, dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z niepełnosprawnością wzroku, motywowania w/w uczniów do uczenia się, stosowania oceniania wspierającego uczenie się.
3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.
Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością wzroku).
1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, Pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Średnia ocen z:
1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu;
2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium . Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 04:53)