SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością wzrokową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością wzrokową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKNW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku: istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowanie zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).

2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, dobierania i adaptowania środków dydaktycznych, dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z niepełnosprawnością wzroku, motywowania w/w uczniów do uczenia się, stosowania oceniania wspierającego uczenie się.

3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością wzroku).

Zakres tematyczny

1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

 

Metody kształcenia

Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, Pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Średnia ocen z:

1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu;

2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium . Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.
  2. Czerwińska M., Alfabet Braill'a, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 1, red. T. Pilch, Warszawa 2003.
  3.  Czerwińska M., Książka niewidomego, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 2, red. T. Pilch, Warszawa 2003.
  4. Czerwińska M., System Braille’a w edukacji i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością wzroku – przyczynek do komunikacji i inkluzji społecznej, (w:) Edukacyjne oblicza komunikacji. Dyskurs interdyscyplinarny, J.J. Błeszynski, K.B. Kochan, E.M. Skorek, Zielona Góra 2016, s. 119-134.
  5.  Kirenko J., Gindrich P., Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym, Lublin 2007.
  6.  Kończyk D., Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów słabowidzących, Warszawa 2008.
  7.  Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabowidzącymi, red. S. Jakubowski, Warszawa 2001.
  8. Smolik M., Dostosowanie zestawów zadań i arkuszy egzaminacyjnych do potrzeb uczniów niewidomych i słabowidzących, Warszawa 2013.
  9. Śmiechowska-Petrovskij E., Wsparcie ucznia niewidomego i słabowidzącego w procesie szkolnej edukacji, Warszawa 2013.
  10.  Uczeń niewidomy i słabowidzący w ogólnodostępnej szkole średniej. Poradnik dla nauczycieli, red. S. Jakubowski, Warszawa 2005.
  11. Wdówik P., Uniwersalne projektowanie zajęć dydaktycznych, Warszawa 2010.
  12.  Wdówik P., Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do wersji brajlowskiej, Warszawa 2008.
  13.  Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia, red. J. Witczak-Nowotna, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2.  Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.
  3.  Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk 2016.
  4.  Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.
  5.  Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  6.  Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.
  7. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, Warszawa 2010.
  8.  Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.
  9.  Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków 2001.
  10. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2021 04:53)