SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych I |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-DSPE1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Nabycie wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej, niepełnosprawności somatycznej (choroby przewlekłe), niepełnosprawności motorycznej, dysfunkcji narządu słuchu oraz odmienności językowej, etnicznej i kulturowej. Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej, zdobycie podstaw umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej oraz wykorzystania efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych oraz diagnostyki w pedagogice.
1) Definicja i charakterystyka pojęcia "diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych". 2) Proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy. 3) Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością somatyczną (choroby przewlekłe), niepełnosprawnością motoryczną, dysfunkcją narządu słuchu oraz charakteryzujących się odmiennością językową, etniczną i kulturową. 4) Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych. 5) Wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego. 6) Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju oraz zaprojektowanie na jego podstawie celów do Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
Ćwiczenia:
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia:
Na ocenę składają się zaliczenie kolokwium (50%) i opracowanie projektu elementów narzędzia diagnostycznego do badania poziomu rozwoju dziecka z wybranym zaburzeniem rozwojowym wraz ze sformułowanymi na jego podstawie celami Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (50%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 16:07)