SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych I
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-DSPE1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej, niepełnosprawności somatycznej (choroby przewlekłe), niepełnosprawności motorycznej, dysfunkcji narządu słuchu oraz odmienności językowej, etnicznej i kulturowej. Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej, zdobycie podstaw umiejętności projektowania  i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej oraz wykorzystania efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych oraz diagnostyki w pedagogice.

Zakres tematyczny

1) Definicja i charakterystyka pojęcia "diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych". 2) Proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy. 3) Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością somatyczną (choroby przewlekłe), niepełnosprawnością motoryczną, dysfunkcją narządu słuchu oraz charakteryzujących się odmiennością językową, etniczną i kulturową. 4) Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych. 5) Wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego. 6) Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju oraz zaprojektowanie na jego podstawie celów do Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.  

Metody kształcenia

Ćwiczenia:

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

Na ocenę składają się zaliczenie kolokwium (50%) i opracowanie projektu elementów narzędzia diagnostycznego do badania poziomu rozwoju dziecka z wybranym zaburzeniem rozwojowym wraz ze sformułowanymi na jego podstawie celami Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego  (50%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;TOM I – narzędzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach, Warszawa 2015.
  2. Kryteria Diagnostyczne Zaburzeń Psychicznych DSM-5, Wydanie 5, Wrocław 2018.
  3. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X Rewizja, Tom I, Warszawa 2012. 
     

Literatura uzupełniająca

  1. Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, red. K. Krakowiak, Warszawa 2017.
  2. Witkowski T., Metody PAC i PAS w społecznej rewalidacji upośledzonych umysłowo, Warszawa 1988.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 16:07)