SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-DSPE2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie wiedzy z zakresu diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych z różnorodnymi zaburzeniami edukacyjnymi i rozwojowymi oraz zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnostycznymi niezbędnymi w warsztacie pracy nauczyciela w przedszkolu i w szkole. 

 

Wymagania wstępne

Teoretyczne podstawy terapii psychologicznej i pedagogicznej dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Podstawy pedagogiki specjalnej. 

 

 

 

 

 

Zakres tematyczny

1. Diagnoza w ujęciu praktycznym - od czego zacząć - formularze diagnostyczne dzieci w grupach rówieśniczych. 2. Zasady postępowania diagnostycznego w badaniach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i uczniów ze spektrum autyzmu i Zespołu Aspergera, dysfunkcją narządu wzroku, z trudnościami i niepowodzeniami szkolnymi oraz dzieci zdolnych. 3. Standardy adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami wzroku. 4. Standardy narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. 5. Standardy narzędzi diagnostycznych i wspomagających dla dzieci i uczniów zdolnych - test uzdolnień wielorakich, test inteligencji wielorakiej. 6. Diagnoza trudności i niepowodzeń szkolnych dziecka - kryteria diagnostyczne, wyrównywanie szans.

 

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium (50%) z treści ćwiczeń oraz aktywność (25%) i obecność na zajęciach (25%).

Literatura podstawowa

  1. Jastrząb J., Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002.
  2. Paluchowski, W. P., Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007.
  3. Kryteria Diagnostyczne Zaburzeń Psychicznych DSM-5, Wydanie 5, Wrocław 2018.
  4.  Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X Rewizja, Tom I, Warszawa 2012. 

 

Literatura uzupełniająca

  1.  Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wersja elektroniczna www.men.gov.pl
  2.  Paluchowski, W. P., Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, Warszawa 2006.
  3.  Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk 2005.
  4.  Czelakowska, D., Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji : rozpoznawanie i kształcenie, Kraków 2007.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 16:09)