SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze SPE - planowanie, monitoring i ewaluacja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze SPE - planowanie, monitoring i ewaluacja
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-PPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy zajmujących się pracą dydaktyczno - opiekuńczo -wychowawczą w szkołach lub innych placówkach z regulacjami prawnymi w zakresie kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,  do prowadzenia na ich terenie i w środowisku lokalnym prawidłowo rozumianej i właściwie organizowanej pracy w zakresie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno -pedagogicznej, zasadami orzekania w ww. zakresie.  Wyposażenie studentów w możliwie duży zasób wiadomości i umiejętności z wymienionych zakresów i przygotowanie ich do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych uwarunkowań związanych z rozwojem bio -psycho -fizycznym człowieka (dziecka).
Wiedza z subdyscyplin pedagogiki specjalnej dotycząca swoistych właściwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – istota, cele
  • Uwarunkowania prawne organizacji wsparcia dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami: a) wymagania/zobowiązania państwa; b) obowiązki szkoły związane z indywidualizacją kształcenia stosownie do potrzeb uczniów; c) zadania i odpowiedzialność dyrektora; d) obowiązki nauczycieli; e) szkolna polityka bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w związku z udzielaniem  pomocy psychologiczno-pedagogicznej- wgląd do dokumentacji ucznia)
  • Obszary pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - organizacja zespołowego wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami.
  • Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni psychologiczno-pedagogicznej - podstawy prawne, procedury postępowania.
  • Ogólne zasady planowania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej  wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: a) diagnoza potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży ze spe; b) zadania i obowiązki nauczycieli i specjalistów w tym zakresie; c) dokumentowanie udzielanej pomocy; d) organizacja kształcenia specjalnego; e) przygotowanie placówki do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej (uczeń lub dziecko chore; dzieci i uczniowie uzdolnieni; dzieci z grupy ryzyka dysleksji i uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; dzieci i uczniowie z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych; uczniowie w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; dzieci i uczniowie z trudnościami wynikającymi z zaniedbań środowiskowych).
  • Ewaluacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku edukacyjnym (zasady oceny efektywności pomocy; kryteria oceny efektywności pomocy; analiza wyników i sformułowanie wniosków dot. jakości działań).

Ćwiczenia:

  • Proces rozpoznawania potrzeb ucznia w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ( model diagnozy funkcjonalnej, narzędzia diagnostyczne).
  • Formy wsparcia uczniów, rodziców i nauczycieli: : zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze; zajęcia specjalistyczne (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne o charakterze terapeutycznym); klasy terapeutyczne; zajęcia rozwijające uzdolnienia; zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się; zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu; zindywidualizowana ścieżka kształcenia; porady i konsultacje dla uczniów; porady konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców i nauczycieli.
  • Podmioty udzielające pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Dokumentowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole – podstawy prawne, zasady i formy prowadzenia dokumentacji, wzory dokumentów.
  • Ogólne założenia i zasady konstruowania Indywidualnych programów edukacyjno--terapeutycznych (IPET) i WOPFU (wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego z prezentacją multimedialną.

Praca indywidualna i w grupach: w tym z dokumentami źródłowymi (aktami prawnymi).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: 

Zaliczenie z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi (60% maksymalnej liczby punktów - ocena dost., 70% -
dst+; 80% - db; 90% - db+; 100% - bdb) lub w formie ustnej - wybór słuchacza.

Ćwiczenia:

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i prezentacji w czasie zajęć zagadnień przewidzianych w programie przedmiotu, zaliczenie pracy indywidualnej/grupowej.

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.                                                                                                        

Literatura podstawowa

  1. Czarnocka M., Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno -pedagogicznej w szkole i przedszkolu, Warszawa 2019.
  2. Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik, Warszawa 2010.
  3. Hajduk B., Hajduk E. O pomocy skutecznej i nieskutecznej, Zielona Góra 2008.
  4. Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków 2009.
  5. Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006.

Akty prawne:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591,  z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647);

Literatura uzupełniająca

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r. poz. 1485);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r.  w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 373);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologicznopedagogicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1743);
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078,  1287, 1680 i 1681)

Uwagi

Podstawowy – aktualny wykaz aktów prawnych (nie wymienionych wyżej) dot. kształcenia dzieci ze SPE i pomocy psychologiczno -pedagogicznej otrzymuje student na
pierwszych zajęciach.


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-05-2021 18:59)