SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKNI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie studentom wiedzy na temat  kształcenia dzieci i uczniów z lekką niepełnosprawnością inetelktualną w systemie inkluzyjnym. Ukazanie studentom konieczności indywidualnego  podejścia do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a także zapewnienia im wsparcia w zakresie społecznego funkcjonowania w grupie.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych dotyczących niepełnosprawności intelektualnej.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia: 

1) Podstawowe kierunki i metody pracy z osobami  z niepełnosprawnością intelektualną. 2) Możliwości i ograniczenia dotyczące realizacji podstawy programowej przez dzieci/uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 4)  Indywidualizacja – konieczność dostosowania treści, metod, środków, organizacji nauczania do możliwości indywidualnych dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Planowanie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem idei projektowania uniwersalnego i zasady indywidualizacji. 5) Ocenianie osiągnięć dydaktycznych i społecznych uczniów z niepełnosprawnością  intelektualną. 6) Integracja społeczna dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną z rówieśnikami w grupie - możliwości wsparcia. 7) Współpraca z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 

Metody kształcenia

Ćwiczenia:

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, praca z tekstem. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: ocena za konspekt oraz aktywność na zajęciach. 

Ocena końcowa jest oceną za przygotowany konspekt oraz aktywność na zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Dzieci z zaburzeniami łączonymi: trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.
  3. Janiszewska-Nieścioruk Z., Maciarz A., Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2006.
  4. Kutscher M.L., Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Warszawa 2007
  5. Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, Kraków 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Lipińska - Lokś J.,  Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych, Zielona Góra 2011.
  2. Lubińska-Kościółek E., Wołoszczuk K., Ocena i wspomaganie zdolności intelektualnych uczniów szkoły specjalnej, Kraków 2016. 
  3. Wyczesany J., Oligofrenopedagogika, Kraków 1997.
  4. Smykowska D., Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, Kraków 2006.
  5. Wlazło M., Kształcenie literacko-kulturowe w szkole specjalnej: dialog na lekcjach języka polskiego z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim, Szczecin 2003. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2021 19:52)