SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalne potrzeby edukacyjne - szczególne uzdolnienia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalne potrzeby edukacyjne - szczególne uzdolnienia
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-SPSU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci zdolnych  i uzdolnionych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i specjalnej oraz dydaktyki, także psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Wykłady:

Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych. Koncepcje zdolności. Charakterystyka osób zdolnych. Identyfikacja uczniów zdolnych. Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji. Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciel z dzieckiem zdolnym. Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Rozwój twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje twórczości. Interakcyjne teorie twórczości. Model twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne twórczości. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Czynniki zewnętrzne twórczości – rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza, miejsce pracy. Stymulatory i inhibitory twórczości. 

Metody kształcenia

Wykłady – konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny i prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności, dyskusji studentów oraz pracy pisemnej.

Literatura podstawowa

  1. Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  2. Magda-Adamowicz M.,  Jakość dzieciństwa  twórczych 7-9-letnich dzieci  w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018
  3. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
  4. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  2. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  3. Adamowicz M., Ostrowska A., Orientacje życiowe twórczych i odtwórczych 13-16-latków, Kraków 2021.
  4. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
  5. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 15:09)