SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób ze szczególnymi uzdolnieniami - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób ze szczególnymi uzdolnieniami
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKSU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozy dzieci zdolnych i twórczych oraz z metodyką  i organizowaniem zajęć dla dzieci zdolnych i twórczych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej. Doskonalenie warsztatu nauczyciela, poprzez rozwijanie umiejętności planowania pracy z dzieckiem zdolnym. 

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej, specjalnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia:

Metody diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i twórczych. Badanie aspektów istotnych dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Badanie uczniów zdolnych i twórczych z problemami w uczeniu się i w zachowaniu.   Modele i strategie kształcenia uczniów zdolnych. Specyfika programów  ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Rodzaje aktywności i formy ekspresji twórczości dzieci/młodzieży. Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym: metody; zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym; treningi i lekcje twórczości. Projektowanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym. 

Metody kształcenia

Dyskusja, burza mózgu, praktyczne działanie – projektowanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym .

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności  i dyskusji studentów oraz skonstruowanego projektu zajęć w grupie uwzględniającej pracę z dzieckiem szczególnie uzdolnionym.

Literatura podstawowa

  1. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  2. Magda-AdamowiczM., PszendaI., Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  3. Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997.
  4. Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby – przygoda: podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Ciczkowski W., red., Jak kreować programy edukacyjne, Olsztyn 2000.
  2. Dylak S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa 2002.
  3. Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Warszawa 2002.
  4. Połomka D., Sternowska W., Połomski S., Kształtowanie postaw i zainteresowań młodzieży na zajęciach pozalekcyjnych z biologii, Koszalin 1985.
  5. Żelazkiewicz M., Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, Wrocław 1980.
  6. Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2021 19:12)