SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób odmiennych kulturowo - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób odmiennych kulturowo
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKRK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy w klasie zróżnicowanej kulturowo, poznanie metod  i organizacji  pracy, zasad oceniania i integrowania grupy rówieśniczej. Ćwiczenie umiejętności planowania pracy i projektowania zajęć w klasie zróżnicowanej kulturowo. Kształtowanie poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje w klasie zróżnicowanej kulturowo.

Wymagania wstępne

Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów wynikąjących z różnic kulturowych. 

Zakres tematyczny

1. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce - analiza problemu. 2. Rozumienie kultury i różnic kulturowych. Różnice w zachowaniu uczniów cudzoziemskich. Rola asystenta kulturowego w szkole. 3. Kultura a język. Problem nauczania języka polskiego uczniów cudzoziemskich. Porozumiewanie się i współpraca z rodzicami uczniów cudzoziemskich. Współpraca ze specjalistami. 4. Adaptacja kulturowa- od szoku kulturowego do integracji. Strategie akulturacji. Tutoring rówieśniczy w procesie edukacji włączającej. 5. Metody pracy, znaczenie indywidualizacji w pracy z dziećmi w klasie zróżnicowanej kulturowo, znaczenie technologii informacyjnych dla efektywnej pracy w klasie zróżnicowanej kulturowo. 6. Formy organizacji kształcenia, materiały edukacyjne w pracy z klasach wielokulturowych, zasady oceniania.

Metody kształcenia

Praca z tekstem , dyskusja, analiza przypadku, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Udział w zajęciach , aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie i prezentacja projektu grupowego.

Literatura podstawowa

  1. Lachowicz B.  (2015), Uczniowie różnych kultur w szkole, Warszawa Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  2. Klorek N., Kubin K. (2012), Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacyjnym, Warszawa, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej.
  3. Matsumoto D., Luang L. (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  4. Białek K. (red.), (2015),  Międzykulturowość w szkole - poradnik dla nauczycieli i specjalistów, Warszawa,  Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  5. Fiok E. (2014), Osiem kroków, czyli kilka praktycznych rad, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  6. J.Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca

  1. Bernacka – Langier A., Dąbrowska E., Pawlic – Rafałowska E., Wasilewska – Łaszczuk J., Zasuńska M., (2011 ), Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów, Warszawa, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy.
  2. Bernacka - Langier A., Janik - Płocińska B., Pawlic-Rafałowska E., Kosowicz A., Piegat - Kaczmarzyk M., Walczak G., Rejmer Z., Wasilewska – Łaszczuk J., Zasuńska M., ( 2010 ), Inny w polskiej szkole - poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Warszawa, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-05-2021 20:14)