SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z zaburzeniami sprawności językowych z wykorzystaniem komunikacji alternatywnej i wspomagającej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z zaburzeniami sprawności językowych z wykorzystaniem komunikacji alternatywnej i wspomagającej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-MKKAW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie trudności komunikacyjnych osób z ASD. Uświadomienie studentom w jaki sposób trudności komunikacyjne ograniczają funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu.
Przedstawienie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji stosowanych w pracy z osobami z ASD. Dokonanie charakterystyki systemów porozumiewania się oraz
wskazanie praktycznych sposobów na ich wprowadzenie.

Wymagania wstępne

Brak wstępnych wymagań

Zakres tematyczny

Analiza trudnościami w porozumiewaniu się osób ze spektrum autyzmu. Umiejętności prelingwalne i ich znaczenie dla rozwoju funkcji komunikacyjnych. Ocena umiejętności
komunikacyjnych osób ze spektrum autyzmu. AAC, a rozwój mowy funkcjonalnej u osób ze spectrum autyzmu. Systemy porozumiewania się, znaki w komunikacji alternatywnej
i wspomagającej oraz wprowadzanie ich u osób z ASD.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Diagnoza, analiza trudności komunikacyjnych, wprowadzenie AAC - studium przypadku (praca pisemna).

Literatura podstawowa

1. Błeszyński J., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2006.
2. Cwaliński A., Wspomaganie komunikacji werbalnej dziecka z autyzmem wczesnodziecięcym, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów", 2004, nr 3(5).
3. Grycman M., Czym są wspomagające sposoby porozumiewania się, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów", 2003, nr 1.
4. Kielin, J., Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, Gdańsk 2016.
5. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych metod porozumiewania się, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

1. Autyzm na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2009.
2. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K. Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela, Bydgoszcz 2001.
3. Kazimierska M., Wybór systemu porozumiewania się w zależności od kompetencji ucznia, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów", 2003, nr 1.
4. Smyczek A., Bolon B., Bobińska-Domżał A., Guzik J., Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających
komunikacji wspomagającej (AAC), Kraków 2006.
5. Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, red. M. Grycman, Kraków 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Regina Korzeniowska (ostatnia modyfikacja: 01-05-2021 00:06)