SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zachowania trudne - zagrożonych niedostosowaniem społecznym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zachowania trudne - zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-PDMZT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi  zaburzeń zachowania - ich podłoża, objawów, typologii. Rola diagnozy zaburzeń zachowania (istota działań socjoterapeutycznych i planowania procesu socjoterapeutycznego). Podstawy  korekcji zaburzeń zachowania.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej i rozwojowej.

Zakres tematyczny

Zaburzenia zachowania w aspekcie bio-psycho-społecznym. Objawy zaburzeń zachowania (typologie i klasyfikacje). Diagnoza zaburzeń zachowania - rola socjoterapii i korekcja zaburzeń zachowania. Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych (np. Zespół Aspergera, ADHD). Planowanie procesu socjoterapeutycznego.

 

 

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, symulacje, metody ekspresyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: zaliczenie z konwersatorium na ocenę: aktywność na zajęciach w zakresie posiadanej wiedzy dotyczącej zaburzeń zachowania; ocena samodzielne przygotowanego konspektu zajęć korekcyjnych dla wskazanej grupy dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania (ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych). Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

 

 

 

Literatura podstawowa

 

  1. Jagieła J. Socjoterapia w szkole. Kraków 2007.
  2. Karasowska A, Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania?, Warszawa 2014.
  3. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
  4. Kołakowski A., Zaburzenia zachowania u dzieci: teoria i praktyka, Sopot 2013.
  5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016
  6. Kutscher M i in., Dzieci z zaburzeniami łączonymi: ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett'a, depresja dwubiegunowa i inne, Warszawa 2007.
  7. Paszkiewicz A.  Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
  8. Strzemieczny J. Zeszyty socjoterapeutyczne. Warszwa 1998.

 

 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa  2017.
  2. Matyja A., Metody i techniki stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2005, 3-4.
  3. Tarkowski Z., Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Gdańsk 2016.
  4. Trzcińska-Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń  2004.
  5. Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 21:16)