SylabUZ
Wydział Humanistyczny
semestr zimowy 2021/2022
Filologia germańska - drugiego stopnia z tyt. magistra
Psychologia wychowawcza
Psychologia wychowawcza - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Psychologia wychowawcza
Kod przedmiotu
05.8-WH-WHSND-PSW-Ć-S14_pNadGenG511E
Wydział
Wydział Humanistyczny
Kierunek
Filologia germańska
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr
2
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Występuje w specjalnościach
nauczycielska
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
30
2
30
2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Przegląd problemów wychowawczo-klinicznych oraz czynników ryzyka w rozwoju psychicznym dzieci i młodzieży w sytuacji wychowawczej.
Wymagania wstępne
Zapisz zmiany
Podstawy psychologii, psychologi uczenia i nauczania oraz psychologii rozwoju człowieka
Zakres tematyczny
Neuroposychologia i neuropedagogika - spojrzenie na specyficzne problemy w uczeniu się.
Dzieci i Młodzież z SPE - sposoby pracy.
Podstawowe kierunki rozwoju osobowości.
Wczesne nauczanie języków obcych oraz wielojęzyczność.
Problemy uczniów bardzo zdolnych.
Urazy emocjonalne u dzieci (w tym deprywacja macierzyńska) i ich długotrwałe konsekwencje.
Wybrane problemy dzieci i młodzieży szkolnej
Kontekst rozwoju dzieci i młodzieży (synergia szkoły, rodziny i środowiska, czynniki rozwoju, metody współpracy).
Wybrane problemy w klasie: dyscyplina, ocenianie, motywowanie.
Kreatywność i twórczość oraz dobrostan nauczyciela a praca wychowawcza.
Metody kształcenia
projekt, dyskusja, prace kontrolne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Pozytywna ocena z każdego z elementów (prac kontrolnych, projektu) oraz uczestniczenie w podejmowanej dyskusji
Ocena z przedmiotu jest średnią uzyskanych ocen .
Literatura podstawowa
Meyers R., Psychopatologia, Gdańsk 2001.
Namysłowska I. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2004.
Liberska, Trempała - Psychologia wychowawcza, Warszawa 2020.
Borkowska, Cierpiałkowska,Grzegorzewska, Psychologia kliniczna dzieic i młodzieży, Warszawa 2020
Inne pozycje podane zostana na początku zajęć przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca
Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 18-04-2021 19:57)