SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia wychowawcza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia wychowawcza
Kod przedmiotu 05.8-WH-WHSND-PSW-Ć-S14_pNadGenG511E
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przegląd problemów wychowawczo-klinicznych oraz czynników ryzyka w rozwoju psychicznym dzieci i młodzieży w sytuacji wychowawczej.

Wymagania wstępne

 Podstawy psychologii, psychologi uczenia i nauczania oraz psychologii rozwoju człowieka

Zakres tematyczny

  1. Neuroposychologia i neuropedagogika - spojrzenie na specyficzne problemy w uczeniu się.
  2. Dzieci i Młodzież z SPE - sposoby pracy.
  3. Podstawowe kierunki rozwoju osobowości. 
  4. Wczesne nauczanie języków obcych oraz wielojęzyczność.
  5. Problemy uczniów bardzo zdolnych.
  6. Urazy emocjonalne u dzieci (w tym deprywacja macierzyńska) i ich długotrwałe konsekwencje.
  7. Wybrane problemy dzieci i młodzieży szkolnej 
  8. Kontekst rozwoju dzieci i młodzieży (synergia szkoły, rodziny i środowiska, czynniki rozwoju, metody współpracy).
  9. Wybrane problemy w klasie: dyscyplina, ocenianie, motywowanie.
  10. Kreatywność i twórczość oraz dobrostan nauczyciela a praca wychowawcza.

Metody kształcenia

projekt, dyskusja, prace kontrolne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z każdego z elementów (prac kontrolnych, projektu) oraz uczestniczenie w podejmowanej dyskusji 

Ocena z przedmiotu jest średnią uzyskanych ocen .

Literatura podstawowa

  • Meyers R., Psychopatologia, Gdańsk 2001.
  • Namysłowska I. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2004. 
  • Liberska, Trempała - Psychologia wychowawcza, Warszawa 2020.
  • Borkowska, Cierpiałkowska,Grzegorzewska, Psychologia kliniczna dzieic i młodzieży, Warszawa 2020
  • Inne pozycje podane zostana na początku zajęć przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  • Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 18-04-2021 19:57)