SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka nauczania języka niemieckiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka nauczania języka niemieckiego
Kod przedmiotu 05.1-WH-FGP-DNJN-Ć-S14_pNadGen4CO82
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tadeusz Zuchewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 
Wykład 30 2 30 2 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie merytoryczne, dydaktyczne oraz językowe do nauczania języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej. Czynności związane z wprowadzeniem do roli nauczyciela wymagają opanowania szeregu kluczowych kompetencji, które studenci nabywają systematycznie w trakcie studiów oraz praktyki pedagogicznej i dydaktycznej. W ramach wykładów przekazywana jest wiedza interdyscyplinarna z zakresu glottodydaktyki i nauk pokrewnych, prezentacja klasycznych i alternatywnych metod nauczania. Ćwiczenia mają na celu integrację wiedzy i umiejętności pod kątem przygotowania do pracy na lekcji języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej.

Wymagania wstępne

Przedmiot realizowany w ramach specjalizacji nauczycielskiej.

Zakres tematyczny

Podstawą profesjonalnego przygotowania do pracy dydaktycznej jest znajomość metod nauczania, począwszy od klasycznej metody gramatyczno-tłumaczeniowej aż po tzw. "metodę" komunikacyjną z elementami podejścia interkulturowego. Poza tym uwzględnione zostaną niektóre metody niekonwencjonalne, przydatne głównie w nauczaniu dzieci, jak np. TPR (Total Physical Response). Jednym z głównych zagadnień w wymiarze praktycznym będzie umiejętność planowania zintegrowanych zajęć z uwzględnieniem gramatyki, słownictwa, elementów krajoznawczych, pracy z tekstem (również z tekstem literackim) w oparciu o materiał podręcznikowy oraz inne źródła. Pomocne w tym zakresie będą analizy pracy nauczyciela pod kątem kreatywnego podejścia do nauczania, pracy w zespole i możliwości reagowania w różnych (często niestandardowych) sytuacjach podczas lekcji. Omawiane będą m.in zagadnienia:

  • Co to znaczy "dobra lekcja"?
  • Jak zaplanować i przeprowadzić lekcję?
  • Specyfika kompetencji bazowych w nauczaniu języków: słownictwo, gramatyka, fonetyka.
  • Specyfika czterech głównych sprawności językowych: mówienie, pisanie, rozumienie ze słuchu, czytanie
  • Testowanie i sprawdzian umiejętności.
  • Formy pracy socjalnej na lekcji; (Gruppen - und Stationenlernen)

Metody kształcenia

Wykład interaktywny z możliwością analizy konkretnych przypadków i zagadnień dydaktycznych.

Praca indywidualna i zespołowa nad opracowaniem strategii dydaktycznych, prezentacja wyników na ćwiczeniach, debata Pro vs. Contra, opis wyjaśniający i klasyfikujący, wymiana doświadczeń i obserwacji w trakcie ćwiczeń.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia i przystąpienia do egzaminu jest zaangażowanie indywidualne oraz praca w grupach przy opracowywaniu i realizacji wybranych zagadnień dydaktycznych, zadań projektowych, ćwiczeń i sprawdzianów. Dodatkowym warunkiem zaliczenia jest prowadzenie w trakcie całego semestru tzw. "Lerntagebuch" jako narzędzia samoobserwacji i samooceny w procesie uczenia się języka.

Literatura podstawowa

  1. Brinitzer, Michael/Hantschel, Hans-Jurgen/ Möller-Frorath, Monika/ Ros, Lourdes (2017): Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremdsprache. Klett. Stuttgart.
  2. Lohfert, Walter (1996): Kommunikative Spiele für Deutsch als Fremdsprache. Spielpläne und Materialien für die Grundstufe. Max Hueber verlag. München.
  3. Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. Aktuelle Themenhefte. Klett Edition. München.
  4. Neuner, Gerhard/ Hunfeld, Hans (1997): Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Langenscheidt. Berlin,München u.a.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Borgwart, Ulf/Enter, Hans/Fretwurst, Peter/Walz. Dieter (1993): Kompendium Fremdsprachenunterricht. Max Hueber Verlag. München.
  2. Müller, Martin/ Rusch, Paul/Schmitz, Hellen/Wertenschlag, Lukas (2005): Profile Deutsch. Lernzielbestimmungen, Kannbestimmungen, Kommunikative Mittel. Niveau A1-A2/B1-B2/C1-C2. Langenscheidt. Berlin, München u.a.
  3. Ortner, Brigitte (1998): Alternative Methoden im Fremdsprachenunterricht. Lerntheoretischer Hintergrund und praktische Unsetzung. Max Hueber Verlag. München.

 

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 18-04-2021 19:46)