SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka nauczania języka niemieckiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FGP-DNJN-Ć-S14_pNadGen4CO82 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | nauczycielska |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie merytoryczne, dydaktyczne oraz językowe do nauczania języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej. Czynności związane z wprowadzeniem do roli nauczyciela wymagają opanowania szeregu kluczowych kompetencji, które studenci nabywają systematycznie w trakcie studiów oraz praktyki pedagogicznej i dydaktycznej. W ramach wykładów przekazywana jest wiedza interdyscyplinarna z zakresu glottodydaktyki i nauk pokrewnych, prezentacja klasycznych i alternatywnych metod nauczania. Ćwiczenia mają na celu integrację wiedzy i umiejętności pod kątem przygotowania do pracy na lekcji języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej.
Przedmiot realizowany w ramach specjalizacji nauczycielskiej.
Podstawą profesjonalnego przygotowania do pracy dydaktycznej jest znajomość metod nauczania, począwszy od klasycznej metody gramatyczno-tłumaczeniowej aż po tzw. "metodę" komunikacyjną z elementami podejścia interkulturowego. Poza tym uwzględnione zostaną niektóre metody niekonwencjonalne, przydatne głównie w nauczaniu dzieci, jak np. TPR (Total Physical Response). Jednym z głównych zagadnień w wymiarze praktycznym będzie umiejętność planowania zintegrowanych zajęć z uwzględnieniem gramatyki, słownictwa, elementów krajoznawczych, pracy z tekstem (również z tekstem literackim) w oparciu o materiał podręcznikowy oraz inne źródła. Pomocne w tym zakresie będą analizy pracy nauczyciela pod kątem kreatywnego podejścia do nauczania, pracy w zespole i możliwości reagowania w różnych (często niestandardowych) sytuacjach podczas lekcji. Omawiane będą m.in zagadnienia:
Wykład interaktywny z możliwością analizy konkretnych przypadków i zagadnień dydaktycznych.
Praca indywidualna i zespołowa nad opracowaniem strategii dydaktycznych, prezentacja wyników na ćwiczeniach, debata Pro vs. Contra, opis wyjaśniający i klasyfikujący, wymiana doświadczeń i obserwacji w trakcie ćwiczeń.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem uzyskania zaliczenia i przystąpienia do egzaminu jest zaangażowanie indywidualne oraz praca w grupach przy opracowywaniu i realizacji wybranych zagadnień dydaktycznych, zadań projektowych, ćwiczeń i sprawdzianów. Dodatkowym warunkiem zaliczenia jest prowadzenie w trakcie całego semestru tzw. "Lerntagebuch" jako narzędzia samoobserwacji i samooceny w procesie uczenia się języka.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 18-04-2021 19:46)