Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zarówno z samym pojęciem 'literatury dla dzieci i młodzieży', jak i charakterystycznymi zjawiskami w przestrzeni historyczno-kulturowej Niemiec mającymi wpływ na obecny kształt tejże literatury, ponadto prezentacja typowych dla niej gatunków oraz wybranych autorów i ich dzieł zaliczanych obecnie do kanonu niemieckiej literatury dziecięcej i młodzieżowej.
Wymagania wstępne
Znajomość języka niemieckiego co najmniej na poziomie B1+.
Zakres tematyczny
Tematy omawiane na poszczególnych zajęciach wchodzących w skład przedmiotu oscylują wokół zagadnień związanych po pierwsze z próbą zdefiniowania pojęcia "literatura dla dzieci i młodzieży" w kontekście nauk filologicznych. Kolejnymi podejmowanymi problemami będą krótki zarys historyczny niemieckiej literatury dla młodego czytelnika ze szczególnym uwzględnieniem przemian modernizacyjnych oraz przegląd typowych gatunków literackich powiązany ze wskazaniem na wybranych autorów oraz ich teksty.
Metody kształcenia
Metody podające (pogadanka, objaśnienie lub wyjaśnienie),
Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa),
Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metaplan, burza mózgów)
Metody praktyczne (metoda tekstu przewodniego) etc.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach oraz zaliczenie wszystkich form weryfikacji wiedzy wskazanych przez Prowadzącego zajęcia.
Literatura podstawowa
Ewers, Hans-Heino: Literatur für Kinder- und Jugendliche: eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur, mit einer Auswahlbibliographie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: UTB 2000.
Lange, Günter (Hg.): Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Baltmannsweiler: Schneider 2002. Bd. 1 und 2. (die folgenden Aufsätze):
Hans-Heino Ewers: Was ist Kinder- und Jugendliteratur? Ein Beitrag zu ihrer Definition und zur Terminologie ihrer wissenschaftlichen Beschreibung. Bd.1, S. 2-16;
Peter Scheiner: Realistische Kinder- und Jugendliteratur. Bd.1, S. 158-186;
Reinbert Tabbert: Phantastische Kinder- und Jugendliteratur. Bd.1, S. 187-200.)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.