SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Literatura niemiecka dla dzieci i młodzieży - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Literatura niemiecka dla dzieci i młodzieży
Kod przedmiotu 09.2-WH-FGP-LDM
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Marta Ratajczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zarówno z samym pojęciem 'literatury dla dzieci i młodzieży', jak i charakterystycznymi zjawiskami w przestrzeni historyczno-kulturowej Niemiec mającymi wpływ na obecny kształt tejże literatury, ponadto prezentacja typowych dla niej gatunków oraz wybranych autorów i ich dzieł zaliczanych obecnie do kanonu niemieckiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. 

 

Wymagania wstępne

Znajomość języka niemieckiego co najmniej na poziomie B1+.

Zakres tematyczny

Tematy omawiane na poszczególnych zajęciach wchodzących w skład przedmiotu oscylują wokół zagadnień związanych po pierwsze z próbą zdefiniowania pojęcia "literatura dla dzieci i młodzieży" w kontekście nauk filologicznych. Kolejnymi podejmowanymi problemami będą krótki zarys historyczny niemieckiej literatury dla młodego czytelnika ze szczególnym uwzględnieniem przemian modernizacyjnych oraz przegląd typowych gatunków literackich powiązany ze wskazaniem na wybranych autorów oraz ich teksty.  

Metody kształcenia

  • Metody podające (pogadanka, objaśnienie lub wyjaśnienie),
  • Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa),
  • Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, metaplan, burza mózgów)
  • Metody praktyczne (metoda tekstu przewodniego) etc.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach oraz zaliczenie wszystkich form weryfikacji wiedzy wskazanych przez Prowadzącego zajęcia.

Literatura podstawowa

  • Ewers, Hans-Heino: Literatur für Kinder- und Jugendliche: eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur, mit einer Auswahlbibliographie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: UTB 2000.
  • Lange, Günter (Hg.): Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Baltmannsweiler: Schneider 2002. Bd. 1 und 2. (die folgenden Aufsätze):
    • Hans-Heino Ewers: Was ist Kinder- und Jugendliteratur? Ein Beitrag zu ihrer Definition und zur Terminologie ihrer wissenschaftlichen Beschreibung. Bd.1, S. 2-16;
    • Peter Scheiner: Realistische Kinder- und Jugendliteratur. Bd.1, S. 158-186;
    • Reinbert Tabbert: Phantastische Kinder- und Jugendliteratur. Bd.1, S. 187-200.)
  • Weinkauff, Gina/ Glasenapp, Gabriele von:  Kinder- und Juendliteratur. [2. Auflage] Schöningh: UTB 2014.

Literatura uzupełniająca

  • Franz, Kurt/ Lange, Gunter/ Payrhuber, Franz-Josef: Kinder- und Jugendliteratur : ein Lexikon. B. 5: Literarische Begriffe/Werke/Medien. Meitingen: CORIAN-VERLAG Heinrich Wimmer 2011.
  • Gansel, Carsten: Moderne Kinder- und Jugendliteratur. Vorschläge für den kompetenzorientierten Unterricht. Berlin: Cornelsen 2010.
  • Haas, Gerhard (Hg.): Kinder- und Jugendliteratur : ein Handbuch. Stuttgart : Philipp Reclam jun. 1984.
  • Wild, Reiner (Hg.): Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Stuttgart/ Weimar : J. B. Metzler 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 09:49)