SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria uczenia się języków obcych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria uczenia się języków obcych
Kod przedmiotu 09.1-WH-FGP-TUJ
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Gerda Nogal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • Dostarczenie słuchaczom podstawy teoretycznej i narzędzi dydaktycznych niezbędnych do efektywnego uczenia się języka niemieckiego;
  • Rozumienie związku pomiędzy świadomą i strategiczną nauką języka a rozwojem autonomii w uczeniu się;
  • Rozwijanie umiejętności planowania i kontrolowania własnego procesu uczenia się;
  • Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi pojęciami z zakresu dydaktyki, nauki i psychologii uczenia się języka obcego;
  • Przygotowanie do przeprowadzenia ewaluacji poznanych technik i metod uczenia się języka w odniesieniu do własnych doświadczeń glottodydaktycznych.

Wymagania wstępne

Komunikatywna znajomość języka niemieckiego na poziomie B1-B2

Zakres tematyczny

  • Kompetencja strategiczna w uczeniu się języków obcych;
  • Pojęcie i rodzaje strategii;
  • Rodzaje motywacji;
  • Psychologiczne aspekty w uczeniu się i zapamiętywaniu;
  • Wprowadzanie i uczenie się słownictwa;
  • Rozwijanie sprawności językowych czytania i pisania;
  • Rola tekstów w procesie uczenia się języka obcego;
  • Rozwijanie sprawności słuchania i mówienia;
  • Kompetencja interkulturowa/ wiedza o krajach niemieckojęzycznych w procesie uczenia się j. niemieckiego;
  • Techniki i progresja w uczeniu się gramatyki.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, praca z tekstem źródłowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, indywidualnych wypowiedzi/prezentacji ustnych, terminowego przygotowania do zajęć.

Ocenie podlegają także pisemne prace zaliczeniowe i kolokwia sprawdzające.

Literatura podstawowa

  1. Rampillon, U. /Zimmermann, G.(Hg.), Strategien und Techniken beim Erwerb fremder Sprachen. Max Hueber Verlag 1997.
  2. "Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Fremdsprachenunterrichts." Klett Edition Deutsch, München.
  3. Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Literatura uzupełniająca

  1. Dakowska, M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa 2001.
  2. Huneke, H.-W./Steinig, W., Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin 2005.
  3. Padros, Alicia /Biechele, Markus: Didaktik der Landeskunde. München 2003.
  4. Sternberg, R. J., Psychologia poznawcza. Tłum. E. Czerniawska, A. Matczak. Warszawa 2001.
  5. Wicke, Rainer E., Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning 2009.
  6. Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 09:44)