Dostarczenie słuchaczom podstawy teoretycznej i narzędzi dydaktycznych niezbędnych do efektywnego uczenia się języka niemieckiego;
Rozumienie związku pomiędzy świadomą i strategiczną nauką języka a rozwojem autonomii w uczeniu się;
Rozwijanie umiejętności planowania i kontrolowania własnego procesu uczenia się;
Zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi pojęciami z zakresu dydaktyki, nauki i psychologii uczenia się języka obcego;
Przygotowanie do przeprowadzenia ewaluacji poznanych technik i metod uczenia się języka w odniesieniu do własnych doświadczeń glottodydaktycznych.
Wymagania wstępne
Komunikatywna znajomość języka niemieckiego na poziomie B1-B2
Zakres tematyczny
Kompetencja strategiczna w uczeniu się języków obcych;
Pojęcie i rodzaje strategii;
Rodzaje motywacji;
Psychologiczne aspekty w uczeniu się i zapamiętywaniu;
Wprowadzanie i uczenie się słownictwa;
Rozwijanie sprawności językowych czytania i pisania;
Rola tekstów w procesie uczenia się języka obcego;
Rozwijanie sprawności słuchania i mówienia;
Kompetencja interkulturowa/ wiedza o krajach niemieckojęzycznych w procesie uczenia się j. niemieckiego;
Techniki i progresja w uczeniu się gramatyki.
Metody kształcenia
Wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, praca z tekstem źródłowym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, indywidualnych wypowiedzi/prezentacji ustnych, terminowego przygotowania do zajęć.
Ocenie podlegają także pisemne prace zaliczeniowe i kolokwia sprawdzające.
Literatura podstawowa
Rampillon, U. /Zimmermann, G.(Hg.), Strategien und Techniken beim Erwerb fremder Sprachen. Max Hueber Verlag 1997.
"Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Fremdsprachenunterrichts."Klett Edition Deutsch, München.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Literatura uzupełniająca
Dakowska, M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa 2001.
Huneke, H.-W./Steinig, W., Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin 2005.
Padros, Alicia /Biechele, Markus: Didaktik der Landeskunde. München 2003.
Sternberg, R. J., Psychologia poznawcza. Tłum. E. Czerniawska, A. Matczak.Warszawa 2001.
Wicke, Rainer E., Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning 2009.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 09:44)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.