SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Film w kontekście społeczno-kulturowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Film w kontekście społeczno-kulturowym
Kod przedmiotu 09.2-WH-FGP-FILM
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Wolfgang Brylla
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kinematografia niemiecka jest poniekąd tak stara jak historia kina. W latach 20. minionego wieku, gdy na Zachodnim Wybrzeżu USA powstawało Hollywood, niemiecki film święcił swoje pierwsze międzynarodowe triumfy (F. Lang), stając się poniekąd synonimem kina. Po II wojnie światowej jego rozwój poszedł w różnych kierunkach, wymienić można trzy: 1) kierunek kiczu i trywialności (tzw. Heimatfilm), 2) kierunek kina zaangażowanego (Herzog etc.), oraz 3) kierunek, ostatni z nowego millenium, nieprzepełnionych treścią komedii a’la Till Schweiger. Celem zajęć jest naświetlenie wszystkich rodzajów czy też subgatunków niemieckiego kina, przede wszystkim jego odmiany społecznej, by pokazać, jak bardzo porusza ona aktualne zagadnienia polityczne czy socjalne, na ile wykorzystuje przy tym technikę/mechanikę produkcyjną znaną z amerykańskich blockbuster, oraz – niemniej ważne – jak odnosi się do niemieckiej przeszłości (Trzecia Rzesza).

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny obejmuje: 1) kino niemieckie okresu międzywojennego, 2) kino reżimowo-propagandowe Trzeciej Rzeszy, 3) odrodzenie kina niemieckiego po II wojnie światowej, 4) tzw. Heimatfilm, 5) "kino antyojcowskie" lat 70., 6) amerykanizacja kina niemieckiego wraz z jego mainstreamową popularyzacją (od lat 90.). Oprócz tego przedstawione zostaną elementy związane z tzw. Fernsehfilm, czyli filmu wyprodukowanego i emitowanego w telewizji, oraz fenomen "serializacji" (np. Tatort).

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, praca z filmem, analiza fragmentów filmowych, kontekstualizacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

aktywność na zajęciach, zaliczenie cząstkowych prac kontrolnych (pisemnych, ustnych), kolokwium zaliczeniowe z wiedzy o niemieckiej kinematografii

Literatura podstawowa

  1. Gast, Wolfgang: Einführung in Begriffe und Methoden der Filmanalyse. Frankfurt am Main 1993.
  2. Gschwendtner, Andrea: Bilder der Wandlung: Visualisierung charakterlicher Wandlungsprozesse im Spielfilm. Wiesbaden 2011.
  3. Hildebrand, Jens: Film: Ratgeber für Lehrer. Köln 2006.
  4. Meurer, Ulrich: Raumkonzepte in Literatur und Film der Postmoderne. München 2007.
  5. Monaco, James: Film verstehen: Kunst, Technik, Sprache, Geschichte und Theorie des Films und der neuen Medien. Reinbek bei Hamburg 2009.
  6. Schroer, Markus: Gesellschaft im Film. Konstanz 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Gwóźdź, Andrzej (red.): Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur. Studia i szkice. Kraków 2004.
  2. Hansen, Klaus P.: Kultur und Kulturwissenschaft. Eine Einführung. Tübingen/Basel 2003.
  3. Hermann, Glaser: Deutsche Kultur. Ein historischer Überblick von 1945 bis zur Gegenwart. Bonn 1997.
  4. Hügel, Hans-Otto: Lob des Mainstreams. Zu Theorie und Geschichte von Unterhaltung und populärer Kultur. Köln 2007.
  5. Luhmann, Niklas: Die Realität der Massenmedien. Wiesbaden 2004.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 17-04-2021 14:35)