SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Programowanie poziomu systemu operacyjnego |
Kod przedmiotu | 11.3-WE-INFD-ProgPozSystOper |
Wydział | Wydział Nauk Inżynieryjno-Technicznych |
Kierunek | Informatyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest praktyczna nauka programistycznych mechanizmów niskiego poziomu (funkcje API) udostępnianych przez system operacyjny Windows, typowymi dla programów działających na potrzeby systemu operacyjnego. Dodatkowo studenci zapoznawani są z takimi technikami programowania jak biblioteki statyczne (lib), dynamiczne (dll), OpenGL czy DirectX.
1. Podstawy programowania.
Architektura systemu operacyjnego Windows.
Programowy Interfejs Aplikacji – funkcje API.
Środowisko programu w warunkach systemu operacyjnego: aplikacja – zdarzenie – kolejka komunikatów.
Schemat programu w warunkach środowiska systemu operacyjnego: funkcja okienkowa, komunikat, pętla komunikatów.
Schemat obsługi komunikatu WM_PAINT, obszar roboczy okna, kontekst urządzenia graficznego.
Obiekty interfejsu urządzenia graficznego: pióro, pędzel, bitmapa, czcionka.
Zasoby. Tworzenie i posługiwanie się zasobami: menu, okna dialogowe, napisy, bitmapy.
Dynamiczne tworzenie menu i jego obsługa.
Tworzenie i obsługa własnych okien dialogowych.
Biblioteki statyczne (*.lib) i dynamiczne (*.dll).
Biblioteka OpenGL.
Technologia DirectX.
wykład: wykład konwencjonalny
laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne
projekt: metoda projektu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu przeprowadzonego w formie pisemnej lub ustnej.
Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu laboratorium.
Projekt – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z realizacji zadania projektowego wskazanego przez prowadzącego zajęcia na początku semestru
Składowe oceny końcowej = wykład: 40% + laboratorium: 30% + projekt: 30%.
1. Charles Petzold, Programowanie Windows, Microsoft Press, 1999
2. Roland Wacławek, Windows od kuchnik, Help, 1993
3. Wiktor Zychla, Programowanie pod Windows, wersja 0.99, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003
1. Wiktor Zychla, Programowanie pod Windows. Zbiór zadań, wersja 0.3, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006
2. Dave Shreiner, OpenGL(R) Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL(R), Version 3.0 and 3.1 (7th edition), Addison-Wesley, lipiec 2009
3. Robert Krupiński, Aplikacje Direct3D, Helion 2002
4. Jeffrey Richter, Advanced Windows, Microsoft Press, 1997
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. Andrzej Obuchowicz (ostatnia modyfikacja: 20-04-2021 08:48)